2015. február 23., hétfő

10 percnyi bűbáj: Süni és a köd

Évtizedekkel ezelőtt láttam egy orosz rajzfilmet a televízióban, aztán annyi év után most hirtelen elém bukkant. De nem azért maradt meg emlékezetemben, mert hogy egy sor tekintélyes díjat sepert be. Egyszerűen - elbűvölő és hátborzongatóan egyszerű. Ilyen egyszerű már alig lehetne valami. Nagyon emlékeztet engem Gergely Tamás Szépvölgyi mesék című könyvére (Üveghegy Kiadó, 2014, Damó István rajzaival), meglehet, hogy Tamás, aki pár éve írta könyvét, maga is ihletődött ebből a filmből, de jól tette - a két mű nem éppen sziámi ikrek, egyszerűen csak - konzseniálisak.


Rendező: Jurij Norstein. Készült 1975-ben. A film megtekinthető alább (a youtube segítségével), s a jobb megértés kedvéért ide írom a feliratozás magyar változatát is.

SÜNI A KÖDBEN (orosz népmese nyomán) / Esténként a Süni a Medvebocshoz járt, csillagokat számlálni.
Üldögéltek a fatuskón, teát szürcsöltek és a csillagos eget bámulták. A tető fölött, épp a kémény mögött, a kéménytől jobbra voltak a medve csillagai, és balra - a süniéi!
- Azt mondom majd, hoztam málnadzsemet.
És ő azt mondja: kihűlt a szamovár, dobjuk a tűzre ezeket az ágakat... Mi is a nevük?
Borókaágak!
És aztán azt mondom... Azt mondom... Azt...

(Megjelenik egy gyönyörű fehér ló, lába ködbe burkolva. Süni ámul.)

- Vajon, gondolta a sün, ha a ló lefekszik aludni, belefullad a "ködbe"?
És lassan kezdett lefelé lépegetni, hogy beérjen a ködbe és megnézze, milyen belül.
- Még a mancsomat se látom!
- Ló!
De a ló nem szólt semmit.

(Süni a ködben mindenféle hangokat hall és alakzatokat lát, többek közt egy bagolyt is, aki ostobán huhog.)

- Dilis!

(A ködben botorkálva Süni leteszi batyuját és egy ággal a környéket pásztázza. Egy óriás fa alatt találja magát, oduját szemléli, hallgatózik. Kiáltás a távolban:)

- Süniiii!

(Süni nem hallja, viszont eszébe jut a batyu, ijedten keresni kezdi a mind sűrűbb ködben.)

- Süniii! - hangzik az újabb kiáltás.

(Felbukkan egy nagy kutyafej a ködből, ásít egyet, majd Sünbi ölébe teszi a megtalált batyut s eltűnik.)

- Süniiii!

(Süni a folyóba pottyan.)

- A folyóban vagyok. hagyom, hogy vigyen a folyó - határozta el a sün. Nagy levegőt vett és sodródni kezdett az árral.
- Süniiii! 
- Teljesen átáztam. Mindjárt megfulladok...
Hirtelen valaki megérinti a mancsát.
"Bocsáss meg" - szólt valaki hangtalanul. "Ki vagy és hogy kerültél ide?"
"Sün vagyok, beestem a folyóba."
"Akkor ülj a hátamra, kiviszléek a partra."
"Köszönöm."
"Nem tesz semmit" szólt a valaki.

(Süni a tűz mellett, a Medvével. Beszélgetnek.)

- Süni! Hol voltál? Egyfolytában hívtalak, de nem feleltél. Már kihoztam a tornácra a szamovárt és két fonott széket is kitettem, hogy kényelmesebben számlálhassuk a csillagokat. És azt gondoltam: mindjárt jön és kiülünk, és teát iszunk, málnadzsemmel. Ez a málnadzsem, amit hoztál, ugye?... És kihoztam a szamovárt, és a tűzre dobtam azokat az ágakat... mi is a nevük?
- Borókaágak.
- Borókaágakat. Igen, a jó szag miatt. És hát ki más számlálja a csillagokat, ha nem te, he?
A medvebocs csak beszélt, beszélt és a sün azt gondolta: "Hát nem pompás, hogy megint együtt vagyunk?"
De a süni a lóra is gondolt: vajon mit csinál... a ködben?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése