„Ahogy
vastagodnak a lexikonok,
úgy
sokasodnak a kérdőjelek"
„A történelemben
már gyakran előfordult, hogy közismert személyek titokzatos
körülmények között eltűntek. Persze, sokkal gyakrabban tűntek
el ismeretlen, egyszerű emberek, de az sohasem keltett akkora
feltűnést. Az uralkodók, politikusok, hadvezérek, előkelő
származásúak eltűnése mögött általában politikai okokat kell
gyanítanunk. Ha nagyon gazdagoknak veszett nyomuk, azt általában
vagyonuknak vagy az éppen náluk lévő értékes tárgyaknak
„köszönhették". Tűntek el királyok és trónörökösök,
gyerekek és felnőttek, nők és férfiak. Még az is előfordult,
hogy egyesek – így hárítván el az állandó, mindhalálig
fenyegető életveszélyt – önmagukat tüntették el...
A két nagy és több
száz kisebb háborúval kapcsolatos világégések alatt, után és
miatt ezrek és ezrek menekültek a „halálba", töröltek el
maguk mögött minden (vagy csaknem minden) nyomot és kezdtek új
életet. Az Amerikába menekült sikkasztó főpénztárostól a
háborús bűnösig hosszú lenne ez a lista” – irja Nemere
István az 1987-ben megjelent Új titkok könyvében.
A Rejtélyes eltűnések
cimű fejezetben három, egymástól teljesen független olyan
történetet ismertet, melyek során ismert személyeknek,
repülőutazás folytán, titokzatos módon nyomuk veszett, a
történteket pedig mindmáig sűrű homály boritja.. Az alábbi
történet megfejtése, amelyről sokszor és sokat írtak már, a
szerző értelmezésében a kutatókra vár. Ő megelégszik azzal –
s vele együtt mi is –, hogy ismertessük a tényállást az
olvasóval.
EGY BANKÁR ELTŰNIK
1928. július 3-án az
angliai Croydon repülőterén útra készült egy ötvenéves férfi.
Széles válla és szögletes, köpcös termete miatt ökölvívóra
emlékeztetett, bár nem volt az. Európa egyik legegészségesebb és
leggazdagabb emberének ismerték.
Alfred Loewenstein
multimilliomos bankár kísérőivel és a személyzettel együtt
beszállt a repülőgépébe, és egy óra múlva, amikor a gép
Franciaországban leszállt, Loewenstein már nem volt a fedélzeten.
Útközben nyomtalanul eltűnt.
Ki volt Alfred
Loewenstein? Egy tehetős belga bankár fiaként született, luxusban
élt és nőtt fel, majd 19 évesen, amikor az apja csődbe ment,
egyik napról a másikra koldusbotra jutott. Hihetetlen energiával
és ötletességgel küzdötte fel magát, és a semmiből hatalmas
vagyont gyűjtött. Pénzügyi zseniként ismerték. Már az első
világháború előtt gazdag volt ismét, a háború utáni infláció
idején pedig a nemzetközi valutapiacon keresett nagy összegeket.
Mégis, 1926-ig valójában senki sem figyelt fel rá, de akkor
néhány óra leforgása alatt világhírű lett, mert tízmillió
font kölcsönt ajánlott fel a belga kormánynak, hogy az
stabilizálhassa a frank árfolyamát. Loewenstein a kölcsön után
– mint igazi „belga hazafi" – kamatot sem kért. Az üzlet
eléggé kétséges kimenetelű volt, Loewenstein különféle
feltételeket támasztott és bizonyos előjogokat is kért cserébe,
és így megint csak ő volt az, aki jól járt; részvényeket és
külföldi vállalatokat, palotákat, földbirtokokat vásárolt
Angliában, Belgiumban, Franciaországban és másutt. Rendkívül
energikus és rokonszenves, de erőszakos ember volt; ha valaki
ellenkezett vele, akkor az illetőt sajátkezűleg náspángolta el.
E felindulásaiért több esetben bíróság előtt kellett felelnie.
A fizikai erőnlét is egyik hobbija volt, utazásaira nemegyszer
magával vitte saját ökölvívó-, tenisz- és golf edzőjét is. Ő
volt az első európai üzletember, aki a technikai eszközöket
teljesen a szolgálatába állította. Nem csak egy magánrepülőgépe,
hanem külön légiflottája is volt. Versenyistállókat tartott,
részesedett sok ország bányáinak és vízierőműveinek
hasznából, de fő célja az volt, hogy a világ műselyem-termelését
egyedül ő ellenőrizhesse. E célból hosszú és elkeseredett
küzdelmet folytatott már évek óta egy angol céggel; e harcban a
homályos tőzsdeügyletektől a zsarolásig minden fogás meg volt
engedve.
Azon az estén tehát
Alfred Loewenstein a croydoni repülőtér halijában a KLM
irodájából telefonált egyik vállalata igazgatójának. A
beszélgetés nyitott ajtónál folyt, és több tanú hallotta,
amint Loewenstein közölte: körülbelül egy hét múlva visszatér
Londonba. A hallban várta őt Bob Little, a magángép
másodpilótája. A huszonhét éves fiatalember már csaknem egy éve
dolgozott nála. Este hat óra volt. Később Little is
megerősítette, hogy Loewenstein viselkedésében nem volt semmi
különös; pontosan olyan volt, mint máskor: teli energiával,
közvetlen, jókedvű. A bankár kérdéseivel árasztotta el a
másodpilótát: milyen az időjárás, milyen magasan fognak
repülni, mikor érnek Brüsszelbe?
Személyzete élén átment
a vámon. Vele volt Hodgson titkár, Baxter, az inasa, két
gyorsírónője: Bidalon és Clark kisasszonyok. A gép személyzete
a már említett Little és Drew pilótákból állt. A repülőgép
egy Amszterdamban épített hárommotoros Fokker VII-es volt. Az ajtó
a géptest bal oldalán helyezkedett el. A bejárattal szemben volt
egy toalettfülke, de ezt eltakarta a hátsó utaskabin ilyenkor
nyitott ajtaja. Repülés közben ezt az ajtót mindig becsukták.
Ki- és beszállásnál azonban ez az ajtó eltakarta a
vécéhelyiséget. Ez is Loewenstein saját ötlete volt; a gép
belsejét az ő tervei alapján építették át.
A bankár azonnal az
utaskabinba ment és elfoglalta szokásos helyét balra elöl. Arccal
a menetiránynak, kis íróasztala előtt ült. Jobbra tőle egy
ugyanilyen asztalnál a titkára, Artur Hodgson. Valamivel hátrább
ült Fred Baxter, az inas, egy kivételesen sovány és alacsony
férfi. A két gyors- és gépírónő egymással szemben ült egy
különleges, magasított asztalnál. Drew elsőpilóta beindította
a motorokat, Little másodpilóta ezt kívülről ellenőrizte, majd
beszállt a gépbe és ráfordította az ajtózárat, nehogy az
magától kinyíljon repülés közben. Ezt az ajtót különben –
ha a gépet magára hagyták a repülőtereken – kulcsra is
zárhatták.
Nem véletlenül írjuk le
itt ilyen részletesen az utazás előkészületeit. Később a
hatóságok, a vizsgálóbizottságok minden apróságot számba
vettek. Little átment a kabinon, hogy a pilótafülkébe jusson. A
startot mégis elhalasztották pár perccel, mert Baxter még
kiszállt és a repülőgép mellett pár szót váltott valakivel.
De hamar visszajött és becsukta maga mögött az ajtót.
Délután hat óra múlt
néhány perccel. Clark kisasszony, a gépírónő intett az épület
előtt álló ismerősének. Később azt az illetőt is
kihallgatták. Eskü alatt vallotta, hogy a guruló gép ablakában
látta Loewensteint kinézni.
A beszállás |
Drew a levegőbe emelte a
gépet, elszálltak Purley, Sevenoaks, Maidstone és Ashford fölött.
Ezután Little vette át a kormányt, Drew pedig egy regény
olvasásába mélyedt. Szép este volt, felhőtlen ég, tiszta
levegő, jó látási viszonyok. A kabinban folyt a munka: a
gépírónők az útra kapott anyagokat gépelték, papírok jártak
kézről kézre, Hodgson titkár leveleket írt és jegyzetelt. Amint
a gép a tenger fölé ért, Bob Little ezt a tényt rádión közölte
is egy földi repülőtérrel. Azután Dunkerque felé vették az
irányt. Little időnkent a kis üvegablakon át hátranézett a
kabinba: minden rendben van-e az utasokkal? A tenger fölött is
látta a bankárt, amint az ablakon át a szép esti tájat
szemlelte.
Loewenstem levette
zakóját, ami szokása volt. De az már nem, amit állítólag
ezután csinált: levette nyakkendőjét is, ingét pedig kigombolta,
mint aki fullad, nehezen lélegzik. Hodgson titkárnak az volt az
érzése, hogy gazdájának kevés itt a levegő.
A csatorna fölött
félúton repülhettek, amikor a bankár kiment a toalettbe. Eltelt
néhány perc, de nem jött vissza. Little vezette a gépet, Drew
olvasott, Hodgson jegyzetelt, a kisasszonyok szorgosan gépeltek –
de Alfred Loewensteint többé senki sem látta.
Eltelt vagy tíz perc,
mire észrevették, hogy valami történhetett a főnökkel. Hodgson
Baxterhez ment, a fülébe súgott valamit. Baxter felállt, a
toalett ajtajához ment és kopogott. Egyszer, kétszer, mind
hangosabban – nem jött válasz. Hodgson belöktc az ajtót és
döbbenten megtorpant. A toaletthelyiség üres volt, de a gép külső
ajtaja himbálózott a huzatban. Minden jel arra mutatott, hogy
Loewenstein kiesett a gépből.
Baxter úgy megijedt, hogy
csaknem hisztérikus rohamot kapott. Hodgson izgalmában
verejtékezett. A gépirónők sírva fakadtak. Azután behívták
Drew-t, aki látva a történteket – a motorok dübörgése miatt
alig tudtak szót érteni egymással – átvette a kormányt és
minden repülési előírásra fittyet hányva, holdfénynél
leszállt a dunkerque-i tengerparti homoksávra. Amint elcsendesültek
a motorok, Drew végre kikérdezhette a személyzetet. A pilóta
saját szemével meggyőződhetett róla, hogy a bankár beszállt a
gépbe, most pedig csak a széke karfájára vetett zakója és
nyakkendője volt ott. Ha az az ember, aki Croydonban felszállt a
gépre, Loewenstein volt, – márpedig mindkét pilóta esküvel
állította, hogy igen – akkor Loewenstein eltűnt. Nem volt a
gépen a Csatorna közepétől, és akkor sem, amikor leszálltak a
francia parton.
A történteket több
gyanús pontra bonthatjuk:
1. A későbbiek során
szemére vetették Drew-nek, hogy. nem valamelyik közeli repülőtéren
szállt le, ahol tisztviselők, rendőrök és egyéb hivatalos
közegek fogadták volna a gépet. Nem lehetséges, hogy
összejátszott a bankárral, aki valamilyen rejtekhelyen bújt el a
gépben és éppen a homokparton, az éjszaka leple alatt hagyta el a
gépet? Ám a pilótáról igen jó véleményt adtak mindenütt, a
személyzet vallomása pedig olyan meggyőzően hangzott, hogy végül
senki sem vádolta Drew-t semmivel.
2. Felmerült az a gyanú
is, hogy Loewenstein csődbe ment, ezért öngyilkosságot követett
el. A csőd nem volt igaz; a következő hónapokban a vállalkozásai
még az eltűnéséről szóló híreket, az ezzel járó tőzsdei
részvényár-eséseket is kibírták. Különben pedig, akik csak
ismerték a bankárt, egyhangúlag állították: egész természete,
gondolkodása ellentétes volt az öngyilkosságnak még az ötletével
is.
3. Igen gyanús volt
Baxter, az inas viselkedése. Mint említettem, gazdája már a gépen
volt Croydonban, amikor ő kiszállt, hogy valakivel beszélgessen.
Ez furcsa, hisz Loewenstein jelenléte a gépen egyben indulási
parancs is volt. Ez a kis, örökké alázatos inas éppen akkor
akadályozta volna meg a felszállási akciót, ráadásul valami
magánügyben? És Loewenstein erre nem reagált? Talán nem vette
észre? (Baxter különben négy évvel később – Loewenstein
fiának inasaként – öngyilkosságot követett el.)
Sajtóvisszhang |
4. Hátha nem is
Loewenstein volt az az utas? – ez volt a következő hipotézis. A
nyomozás során felmerült, hogy a repülőtéren az ismerősök még
a bankárt látták, de a gépen már – ahol egyetlen szót sem
szólt, csak ült és állandóan az ablakon kifelé bámult – már
a hasonmás ült. Ki és miért bérelte fel azt az embert, mi volt
vele a célja? És mi lett a sorsa, vajon a Csatorna fölött
egyszerűen a tengerbe lökték? És akkor mi lett az igazi
Loewensteinnal? Sokan meg voltak győződve arról, hogy az értelmi
szerző maga a bankár volt, aki valamely okból el akart bújni egy
időre; talán azért, hogy szokása szerint újabb „nagy dobást”
készítsen elő az üzleti életben. Nem tudni, hogy képzelte
későbbi „feltámadását”, visszatérését, avagy
„kicserélését" a hasonmással. Lehet, hogy ő elrejtőzött,
a hasonmás pedig véletlenül kiesett a gépből, s ezzel „örök
rejtőzködésre” ítélte a bankárt? Lehet, hogy Baxter
összejátszott gazdájával, croydoni viselkedése éppen a „cserét”
megkönnyítendő következett be? De az sem zárható ki – ha
elfogadjuk ezt a feltételezést – hogy volt ilyen terv, ám valami
okból nem jött össze a dolog, a tervvel ellentétben az igazi
Loewenstein szállt a gépre, de a személyzet beavatott tagja (vagy
tagjai) nem vették észre a dolgot és a hasonmás helyett a főnököt
dobták ki a gépből? Esetleg a hasonmást kellett volna eltenniök
láb alól? Vagy nem is volt hasonmás, egyszerűen a konkurrencia
bérelt fel valakit közülük, ölje meg Loewensteint?
5. A gyilkosság sem
zárható ki tehát. Az előző érvelést folytatva, lehet, hogy a
bankárt kilökték a gépből? És ha igaz – ki követte el a
bűntényt? A két pilóta együtt ült elöl a fülkében, a
személyzet pedig a másik kabinban, szintén együtt – Loewenstein
pedig középen tűnt el. A titkár? A kis termetű inas? A két nő
egyike? Testi erő terén egyikük sem vehette fel a versenyt az
amatőr ökölvívóval, az erőszakos természetű és nagy erejű
férfival.
6. Baleset? A bankár
állítólag fulladékony volt, ezért nem is engedte, hogy gépe túl
magasan repüljön. A nyakkendő levétele és az inggallér
meglazítása is ezt látszik bizonyítani. Később – mondták az
elmélet hívei – kiment a toalettre, de visszafelé jövet
eltévesztette az ajtókat, és a gép külső ajtaját nyitotta ki.
Kiesett tehát? De ez az elmélet több okból is sántít;
említettük, hogy ezt az egész ajtó-ügyet és a gép teljes belső
átalakítását maga Loewenstein tervezte meg. Elképzelhető-e,
hogy ezek után éppen ő téveszti össze az ajtókat?
A nyomozás során is
sokat töprengtek ezen. Először kísérleteket végeztek hasonló
típusú repülőgépeken, és kiderült, hogy repülés közben a
légellenállás miatt egy férfi teljes erővel sem tudta kinyitni a
külső ajtót. Ám amikor a kísérleteket ugyanazon a gépen
megismételték, kiderült, hogy az a bizonyos ajtó odafent
nyitható, még 50-60 centiméteres résre is.
A nyomozás különben nem
volt egyszerű, már csak azért sem, mert Loewenstein belga
állampolgárként egy Angliában bejegyzett, de holland repülőgépen
utazott, amely végül is Franciaországban szállt le, ám a
„baleset” nem Angliában vagy Franciaországban, hanem e két
ország között, a tenger fölötti semleges légtérben történt.
A következő hónapokban rengeteg pletyka és híresztelés kelt
lábra. Tizenöt nappal később ugyan a La Manche-csatornában egy
hajó legénysége kifogott egy férfiholttestet, akit később a
hatóságok Alfred Loewensteinnak fogadtak el, bár a dolog állítólag
korántsem volt olyan egyértelmű. A testen rengeteg sérülés
volt, talán túl sok is ahhoz, amit a négy kilométer magasról
zuhanó ember elszenvedhet. Azonkívül a boncolás megállapította,
hogy az illető élt még, amikor a vízbe került. Négy kilométeres
zuhanás és becsapódás után? – kérdezhetnénk.
Lehet, azoknak volt
igazuk, akik gyanították: a bankár ismét az útjába került
olyan erőknek, amelyek nem riadtak vissza még a gyilkosságtól
sem. De ha így volt, tettüket hogyan valósították meg? Ez már
örökre titok marad.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése