A MODELLEK ELÁLMOSODNAK
Nemrég
meglátogatott Kusztos Endre. Mondom, milyen jó, hogy itt vagy,
vettem egy szép kis festményt, egy mosónő van rajta, legalább
mondasz valamit róla, hol és mikor készítetted.
Endre nézi a képet,
vakarja a fejét és azt mondja, ez nem az enyém, az eredetije
otthon van, ezt valaki másolta.
Hát ha maga a festő
mondja, akkor ugye, ezt el kell neki hinni. El is hiszem egy ideig,
aztán kiderül, hogy Kusztos kétszer festette meg ugyanazt a
mosónőt! Tanúm van rá, nem hívom föl Endrét, hogy megmondjam
a felfedezésemet; na és mi van akkor, ha kétszer festette meg?
Állítólag elfelejtette, hogy egyszer már megfestette, s a
szárhegyi táborban hirtelen megfestette másodszorra is.
Ezt az ügyet ezzel
zárjuk is le. Térjünk vissza a látogatásra...
Kusztos
egyszer azt mondja, na, nézd meg, ez a nagy darab nő, ebben az
ugyancsak hatalmas rámában, ez volt a mi modellünk régen, már
nem is emlékszem, mikor, de arra jól emlékszem, hogy ez a nő, míg
modellt ült nekünk, örökké elálmosodott. Egyre csak ejtette le
a fejét, olykor meg is szólítottuk, de finoman, meg ne sértődjék,
ugye, a modellek is elálmosodnak...
Csakugyan túlságosan
nagy darab nő van rajta, a meztelenségében sincs különösebb
látnivaló, bal combja szinte eltakarja az egész testét, karját
párna gyanánt a feje alá téve azt sugallja, bizony ideje lenne
hazamenni, s egyet jót aludni, ez a mozdulatlan heverészés
fárasztó mesterség. Ezt sugallja.
Olykor eltűnődöm,
miféle mesterség modellt ülni egy festőnek, vagy szobrásznak, ha
egyáltalán lehet mesterségről beszélni. Mert ugye, nem a modell
dönti el, hogy ki legyen az a művész, akinek szívesen modellt ül,
áll, vagy fekszik, a modelleket kiválasztják, fölkérik, olykor
meg is fizetik.
Gondolom, Parlaghy
Vilma budapesti festőművésznek például nem kellett fizetnie a
nyolcvanhárom éves Kossuth Lajosnak azért, hogy három napon át
modellt üljön neki, sem pedig Bernard Shaw nem fizetett Kisfaludi
Stróbl Zsigmondnak l932-ben azért, hogy szobrát megmintázza,
pedig a szobor olyan jól sikerült, hogy Shaw egy, a szoborról
készült fotót így dedikált a művésznek: „ A szobor jobb,
mint az eredeti.”
Sok hírneves ember
ült modellt az idők folyamán sok hírneves művésznek, ez
érthető, mert a hírnév valósággal fölkapja az embert, s viszi
a tömegek elé, hogy azok látva lássák: ilyen az ember. De
hányszor fordult már elő az is, hogy jeles művészek nem találtak
maguknak megfelelő modellt, vagy semmilyent sem találtak, mert nem
volt pénzük arra, hogy megfizessék őket. Vajda Lajos például
így emlékezik:
Szentendre, 1936.
szeptember 14.
”...van vagy
20-25 képem, kisebb-nagyobb méretben, ezeknek egy részét még
majd Pesten meg kell festeni, vagyis befejezni, és rengeteg rajzom,
képtervek, amiket télen át szeretnék megfesteni, azért rajzoltam
sokkal többet, mint festettem, mert Pesten nem tudok motívumot
találni; és ezekből a rajzokból kell hogy dolgozzak majd. Az
olajjal festett képeim mind figurálisak, a rajzok pedig szentendrei
architekturális motívumok. Sajnos figurálisat csak fejből
festhettem, mert bármennyire is csodálatosan szép fejű és alakú
modelleket lehetne itt találni, ez egyelőre lehetetlen, pénz is
kell hozzá, és az emberek nem hajlandók modellt ülni. Azt hiszem,
hogy télen át fényképdokumentumokból fogok festeni (ezt már
Cézanne is és mások is megtették, és miért idegenkedjem akkor
én)...”
Ezen nem is
csodálkozhatunk, ha elképzeljük az ő nyomorúságos helyzetét:
“Csak
a helyiség, ahol dolgozom, rettenetes, sötét, piszkos padlás (nem
tudom, nem írtam-e már erről), ahol rettenetes a hőség
(természetesen majdnem meztelenül kell emiatt dolgoznom), az orrom
előtt öntik ki a szennyes vizet, ruhaszárító köteleken pedig
diszkrét fehérnemű darabok lógnak fejem fölött: az asztal
lábához, ahol a festékeim vannak kirakva, egy kacsa van odakötve,
hogy el ne szabaduljon, mérhetetlen szemét és egy kis padlásablak,
akkora, mint a tenyerem; egyszóval túlságosan középkori a
milieu, legnagyobb bajom az, hogy nincs egy tiszta üres falam, ahol
láthatnám a képeimet, hogy hogyan hatnak.”
Ami azt illeti, ez a
nagy darab nő csak arra jó, hogy időnként a modellekről se
feledkezzem meg, az élő modellekről, akiket vagy megfizettek, vagy
pedig föláldozták magukat a művészet oltárán – amiképpen
mondani szokás –, úgy áldozták föl magukat, hogy hagyták,
órákon át tanulmányozzák, nézzék őket a művészek, mi pedig
nézzük el nekik, ha olykor elálmosodnak…
Szépen alakul. Nem kicsiny munka, annyi apró, összegabalyodott anyagból...
VálaszTörlésBizony szépen! Nagy élvezettel dolgozom. Ugye, nem baj, ha nem sietjük el? Főként a képek miatt...
VálaszTörlés