Elekes Ferenc:
A KIDOBOTT DÁMA
Ezt a szigorú, úri
nőt egy szép napon kidobták. Ezt a szigorú, úri nőt, mármint a
róla festett képet a tulajdonosa dobta ki. Festés volt a lakásban,
s a szobafestők odatették a fenekük alá, arra ültek ebédidőben
s estefelé, mikor már söröztek javában, fáradtan, a jól
végzett aznapi munkájuk után. És persze, reája ömlött a sör,
a kecsup, s minden, ami folyékony volt a házban. Gazdája se sokat
törődött ezzel a szigorú nővel, a felesége is szigorú volt, s
a szigorúságot ő ki nem állhatta. És azért sem kedvelte ezt a
szigorú nőt a tulajdonosa, mert soha nem volt néki annyi pénze,
hogy legalább egy aranyból való nyakláncot vegyen feleségének a
születésnapjára.
Bezzeg, ennek a
szigorú nőnek tudott venni a férje, szeretője, ki tudja, kije
volt néki, de venni, azt tudott. Sokszor elnézte az öröklött
festményt, meg is vizsgálta alaposan, különösen ünnepnapokon,
amikor ajándékozás ideje volt. Meg is számolta, hány gyűrű van
az ujjain, nincs-e eggyel több valamelyiken, mint amennyit hordani
illik, ha már gyűrűt hord ez a nő. És ott vannak ugye a
brillekkel gazdagon kirakott karkötők, na, az hiányzik még az ő
felesége csuklójáról, a brilliánsokkal kirakott arany karkötők!
Az hiányzik. És ott van a lelógó arany nyaklánc, az a hosszú,
reá gondolni is fölér egy lelki fájdalommal. És megnézte jól
azt is, hogy e kissé karvaly-orrú nőnek olyan éles, szigorú a
nézése, hogy százszázalékosan nem volt néki szüksége
pápaszemre, csak azért akasztotta a nyakába, mert azt is aranyból
csinálták. Egyszóval úgy fogta föl ennek a gazdag hölgynek a
házában való jelenlétét, hogy az ide egyáltalán nem való.
Kidobni, azt nem merte, éppen az örökségre való tekintettel.
Mert ugye, mit szólnának hozzá a rokonok... Arra azért gyakran
gondolt, hogy legjobb lenne eladni ezt a festményt, titokban,
persze, ezért megnézte, ki festette a képet, s mikor. Ezt olvasta
rajta a jobb felső fertályban: Ernst Kaps, Wien, l832.
Réginek régi, de
mennyit kérjen érte, s kitől, mondom, ez a gondolat többször
megfordult a fejében, de mindig lemondott arról, hogy az eladás
ügyében egyet is lépjen.
Ezek a szobafestők
aztán megoldották a kérdést. Persze, a sörrel, a kecsuppal, s
azzal, hogy reája ültek a festékes nadrágjukkal. Egészen
megkönnyebbült a kép tulajdonosa, amikor az összemaszatolt,
gyűrött festményt kitette a verandára, csak úgy, ideiglenesen,
hogy aztán festés után, amikor takarítanak, a szeméttel együtt
a dámát is kidobják, szigorú nézésével, aranyaival együtt.
Hadd menjen. Ingyen jött, menjen is úgy, ingyen, csak őreá ne
tekintsen többé. Különösen ünnepek idején...
Ebben az állapotában
bukkantam én rá erre a képre. Vagyis a gyűrött, megalázott,
agyonázott, sörös és kecsupos állapotában. És meg is vettem
ezt a képet, könnyedén, talán csak az a kérdés merült föl,
hogy sört fizessek-e érte, vagy pálinkát.
Amikor hazavittem a
szigorú tekintetű hölgyet, azonnal nekiláttam és szépen
lemostam a sörfoltokat, a kecsupfoltokat, a festéket, mindent, s
amikor már tisztult a kép, felsóhajtottam, na, én sem
fürösztöttem meg életemben ilyen drága nőt.
Azt most nem mesélem
el, hogyan javítottam ki összetépődött csipkés ruháját a jobb
válla tájékán, hogyan sikerült visszaadni ennek a festménynek a
színeit, az árnyalatokat. Hosszú lenne ezt elmondani, hányféle
módszerrel próbálkoztam. Egy bizonyos. Az, hogy nem végeztem
szakszerű munkát. Foltok látszanak most is rajta, a jobb vállával
nem vagyok megelégedve, s azzal sem, hogy alig kivehető a háttér.
De hogy ennek a
festménynek mi az igazi háttere, azt a mai napig képtelen voltam
megfejteni. Csak annyit tudtam meg a festőjéről, hogy évtizedekkel
ezelőtt eladták egy képét árverésen, nem is olyan drágán.
Nem lehetett ez a Kaps olyan nagy festő. Úgy látszik, a kép régi
tulajdonosánál dolgozó szobafestők ezt megérezték, azért is
ültek rá sörözés közben, szóval nem lehetett ez a Kaps olyan
nagy festő.
Ha ránézek erre a
kidobott képre, a szigorú tekintetű hölgyre, azt mondhatnám,
nem is egy nő van megfestve, hanem csak a pompa és a szigorúság.
Ragyogó! Legyen ez a cím.Legalább elindul valahogy...
VálaszTörlés