TIMÁR JÁNOS
Korb szimbolikájához
jóval nehezebb kulcsot találni, mint a többi neoklasszicista festő
munkáihoz. A Kinyilatkoztatás készüléséről Genthon csak annyit
ír, hogy egy „gyermekkori szorongó vízió testesedett meg
benne”. A festőnő életéről, személyiségéről keveset
tudunk, a kortársak szerint „Korb Böske, egy szépséges szőke
démon és egy nagyon tehetséges művész” volt, „aki férfias
viselkedésével magához igézte az Epreskert fiatal
művésznövendékeit”.
A családi
emlékezésekből kiderül, hogy férje Tímár János ővele
szakítva, Flóra húgát vette feleségül. A magánéleti kudarc,
illetve a festőnőnek a férfikollégák körében valószínűleg
szokatlan, öntudatos magatartása is sokban magyarázatot adhat Korb
képeinek ambivalens vonásaira: „Ilyen volt Korb Erzsébet az
életben: csupa friss feszült életöröm, legbelül pedig tiszta,
csendes szomorúság... lelke mélyén valami el nem mondható
világfájdalom szunnyadhatott.”
Mindez azonban csak
feltételezés, ugyanis nem tisztázott, hogy a fiatalon meghalt
művésznőről szóló amúgy is csekély számú emlékezés
mennyire híven tükrözi a valóságot, illetve mennyire az utólag
kialakult mítosz része. Korai halálának okát sem ismerjük, de
állítólagos morfinizmusa nemcsak ebben játszhatott közre, hanem
abban is, ahogy "ünnepi ritmusú víziókban adott testet
művészi látomásainak". Lehet, hogy erre utal Nagy Imre, aki
szerint "végül is a rendetlen, kicsapongó élet hamar
tönkretette, s belepusztult".
*
U.i.
Timár János egy képét sikerült nemrég fölfedeznem. Olyan
40x40-es kép. Szép, fekete rámában. Sárga színek, hegyoldal,
fákkal, jó szemmel megcsinálva. Aláírás jobbra, lent, Timár,
l935.
Akkor
születtem.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése