3. TISZTEK, UTASOK ÉS
AZ INDULÁS
Smith kapitány |
A hajó Southampton
kikötőjében, a Victoria-móló mellett állt. Balról Wight sziget
meredekpartjai emelkedtek, előttük a nagy zátony a két
világítótoronnyal, jobbra Gosport homokpadjai,ugyancsak két
világítótoronnyal, elöl, a Southampton-torokban a két
világítóhajó imbolygott, jobbra ésbalra megint csak homokpadok.
Közbül húzódott a láthatatlan, alig kilométer széles kivájt
meder,aminek a segítségével a híres kikötőváros alkalmas volt
nagy személyszállítók és teherhajókfogadására.
A révkalauz közvetlenül
a kormányház előtt állt, két segédje − balról és jobbról −
a nagy vezénylőhíd kiugróján. Onnan figyelték a
Spithea-csatorna színváltozásait, hullámmozgásait. Mind a hárman
több százszor, vagy inkább több ezerszer megtették már ezt az
utat, a Bembridge Pointtól Southampton kikötőjéig, hadihajókat,
áruszállítókat, utasszállítókat vezetve a veszélyes
szakaszon. De ennyire talán soha nem nyugtalankodtak, soha nem
érezték ezt az aggodalmat, önmagukban azt kívánva, bárcsak túl
lennének a mai napon.
Ugyanilyen izgalommal
figyelték a manővert a Titanic tisztjei, akik közül a
szabadnaposok is a Hídon tartózkodtak.
Hát hogyne: az óriás
hajó southamptoni befutása országos esemény volt, a
kíváncsiskodók ezrei,az újságírók százai várták, arról nem
is szólva, hogy a legcsekélyebb sérülés is óriási károkat
okozhatott.
Mindössze egy ember
könyökölt nyugodtan a Hidat közrefogó szélvédőre,
szemrebbenés nélkül nézett előre, s még akkor sem jött ki a
sodrából, amikor a két világítóhajó között váratlanul
kibukkant a ködös párából egy kétkéményes, legalább tízezer
tonnás teherhajó,és annyira oldalt fordult, hogy keresztben
elállta az utat.
− A szentségit −
üvöltötte a révkalauz −, ez a csibész nem lát minket?!
Kormányt két fokkal steuerbordra, gépház negyedgőzzel tovább!
Jelezni a tehernek, hogy álljon félre!
Berregett a gépház
telefonja, megszólalt a visszajelzést tudósító éles csengő, a
főkormányos éles hangon kiáltotta a „két fokkal
steuerbord”-ot, a hajóduda pedig felmordult szörnyű, messze
hangzó bőgéssel, ugyanakkor az előárbocon is megjelentek az
utasítást adó zászlók: vigyázz, letérni!
Igen, Smith Commodore
nyugodt volt. Végtelenül nyugodt. Ez volt az ereje, különlegessége,
kivételes képessége is.
Szent meggyőződése
volt, hogy a Spithead vize engedelmeskedik az ő imádott
csodahajójának. Mert a commodore imádta a Titanicot. Imádta, mint
a rajongó zsoké az ő versenylovát, vadász a kedvenc kutyáját,
fegyverét, apa és anya a gyerekét. Az ő gyereke a Titanic volt,
mert ezzel a hajóval jutott el a csúcsra, a legmagasabbra. És
ezzel is fejezi be tengerész-pályafutását. Még három út Európa
és Amerika között (és vissza), s akkor átadja helyét a reá
illetékes utódnak, hogy becsületes nyugdíjba vonuljon. A
kiszemelt utód ott állt a Híd bal szélén, a backbord-erkélyen.
Tudta, hogy az az ember követi majd a parancsnoki helyen, talán
megérdemelten, talán, mert élvezi az elnök, Sir
Franklin kegyét, de mindenképpen ő következik. Mr. Murdock,
az elsőtiszt. Tudat alatt talán ezért nem szívelte helyettesét,
talán mert Franklin valósággal rákényszerítette; mindegy, de
tény, hogy Smith commodore sehogyan sem bírta helyettesét. És
mint ilyenkor lenni szokott, a másik fél is megérezte, hogy nem
tartják rokonszenvesnek, nem éreznek irányában barátságot. Így
azután máris volt egy-két (kisebb)súrlódás a Titanic
parancsnoka és helyettese között. Smith commodore szinte
tüntetőleg mutatta, hogy nem nyugtalankodik, Murdock elsőtiszt
aggodalmaskodva figyelte a révkalauz minden arcrándulását,
izgatott, féltő, aggódó mozdulatát. Hogy nagy nehezen
eltérítették az útból a tízezer tonnást, derűre mégsem volt
ok. A két világítóhajó között − egyébként nappal volt,
kora reggel, s így a szerepük mindössze a jelzés volt − a
Solent csatornarész következett, tele magas fenékpadokkal, ahol
tejszerűen kavargott a három irányból is beáramló víz. Itt
legfeljebb 4-5 méter a vízmagasság. És a Titanicnak legalább 12
méter kellett, hogy lefogott gépekkel átcsússzon a Spithead és a
Solent veszélyes szakaszain.
A gépház telefonja újból
megszólalt. Az ügyeletes tiszt a révkalauzra nézett.
− Captain, a főnök
kéreti.
A révkalauz bosszúsan
vette át a kagylót.
− Tessék, mit akarnak?
Közben tekintete hol a
közeli cowesí partot, hol a szélső jelzőhajót figyelte.
− Köszönöm −
mordult a telefonba, majd letette, s a parancsnokhoz fordult. − A
gépház jelenti,hogy a figyelők közelinek találják a fenékzajt,
a csavarok is kavarják már az iszapot.
Smith legyintett.
− Bah, dagály van, nem
kell aggódni! És az iszap! Persze hogy kavarják! A forgáserő
több méterre kihat! Ne
törődjön a nyávogókkal! Majd leintem a gépházat! Maga csak
vezesse a hajót,beérünk esküszöm!
A rivális Mauretania New Yorkban |
És ezzel a Fenegyerek
Teddy elfordult a révkalauztól, újból rákönyökölt a
szélvédőre, s így maradt egészen addig, amíg fel nem tűnt
Southampton vasalószerű háztömbje, jobbra és balra a mólók és
dokkok tömege. Felbúgtak a hajódudák, a gyárak szirénái, a
kikötői tolatómozdonyok sípjai.
Southampton, a nagy
kikötőváros köszöntötte a világ legnagyobb hajóját!
Négy fürge „bika”,
apró tolatóhajó simult az óriás mellé, hogy veszély nélkül a
Victoria-mólóhoz tereljék.
− Nos, captain −
fordult mosolyogva Smith Commodore a révkalauzhoz −, látja, kár
volt az aggodalomért! Szelíd gyerek egy ilyen óriás, ha jól
bánnak vele!
Ránézett Murdock
kapitányra, aki melléje lépett.
− Remélem, ön is
elismeri, hegy így van? Murdock komor arcán a legkisebb mosoly sem
rezdült.
A feltett kérdésre nem
is válaszolt.
− Kérem az utasítását,
Sir! Ügy tudom, kikötés után az újságírók a hajóra jönnek!
− Mólóhoz állunk −
rendelkezett a commodore. -Előbb a főnökeink jönnek fel, és nem
mi, de ők rendelkeznek, mi lesz az újságírókkal! Pokolba velük,
oda valók! Ha módomban lenne, egyet sem engednék a hajóra.
Feldúlnak mindent, felesznek mindent, elszívnak mindent − és
utána megállapítják,hogy a Titanic ócska tragacs, máris
eladhatja a White Star ócskavasként!
Murdock nem figyelte a
Commodore kifakadását. A révkalauz iratait és néhány magával
hozott műszerét rendezgette. Két segédje a kormányfülkének
támaszkodott, és elismeréssel nézegette a magasból az óriás
hajót.
Murdock a kikötést
vezényelte, a nagy hajók legnehezebb, legveszélyesebb manőverét.
Általában az első tiszt feladata a kikötés irányítása, ha a
parancsnok nem ragaszkodik az elsőbbséghez. Nem. Smith commodore
nem ragaszkodott a kikötés vezényléséhez. Inkább még örömét
lelte abban,hogy esetleg Murdock hibát csinál, és azt a White Star
parton tartózkodó főemberei is láthatják.
De Murdock nem csinált
hibát. Mr. Lightholler, a navigációs tiszt állt a hajóorrban
minthorgonytiszt. A taton az ugyancsak kapitányi rangban levő
harmadik tiszt, Mr. Bruce intézkedett. Asteuerbordon, vagyis a hajó
jobb oldalán, a D fedélzetre helyezett fallreepen (erkélyes
kiugrón) a mozgékony, szemfüles ötödik tiszt, Harold Lowe
tartózkodott, és onnan figyelte a közeledőmólót, de egyben a
szuszogó, sűrű, fekete füstöt okádó, dühös kis bikák
igyekezetét, hogy pontosan odavontassák, szorítsák, nyomják a
Titanicot, ahová a kikötőparancsnokság rendelte: a Victoria-móló
mellé.
Különböző állásokon
a jelzőmatrózok − zászlókkal a kezükben − várták a tisztek
utasítását. A mólón a kikötőfelügyelőség emberei figyelték
a közeledő hajóóriást. A Titanic gépei ekkor
alig-alig dolgoztak. A gépház legfeljebb olyan utasítást kapott,
hogy segítse a bikák küzdelmét. A két külső csavart hajtó
expanziós gép közül hol az egyik, hol a másik kapta a
rendelkezést: „igen lassan előre”, „igen lassan hátra”,
„figyelem, mind a két csavar hátra!”… A középső, a nagy
erejű Parson-féle turbinatengely csavarja mozdulatlanul állt.
Szünet nélkül berregtek a Híd telefonjai. Hol Murdock emelte fel
valamelyik kagylót, hol Harrimann, a Hídon szolgálatot teljesítő
fő-altiszt, az első hajómester. Harrimann majd olyan idős volt,
mint Smith Commodore, több évtizede együtt szolgáltak, de a sors
úgy hozta, hogy a hajómestert Murdock is jól ismerte, mert az
utóbbi évben az Olympicon tengerészkedett. Együtt kerültek át a
Titanicra,megbecsülve egymás képességeit. Az öreg Smith, a
Fenegyerek Teddy nem szívesen vette ezt a barátságot, holott éppen
ő volt az, aki Harrimannt átkérette.
Százan és százan álltak
a Victoria-mólón, ezrek a kikötő többi mólóján, a horgonyzó
vagy dokkolóhajókon, annyira sokan, hogy a raktárak tetejére is
jutott bőven ember. Ezen a napon Southampton az óriás
hajóvárásának lázában égett.
Szóltak a dudák, a
szirénák, a hajókürtök.
Egyre közelebb került a
móló, rajta a várakozókkal. A Hídról ki lehetett venni Bruce
Ismay és Sir Franklin, Ellinger titkár és a többi White
Star-vezető figuráját.
Smith commodore közelebb
lépett a vezénylőtiszthez. Morcosan, elégedetlenül szólt:
− Én az ön helyében
nem vánszorognék ennyire, Mr. Murdock!
Murdock szemrebbenés
nélkül ránézett parancsnokára, s csak ennyit mondott:
− Ön rám bízta a
vezénylést, engedje meg, hogy képességeimnek megfelelően
végezzem el a feladatomat.
Ezzel ráhajolt a gépház
telefonjára, egyben a gépvezénylő műszer skáláján is
igazított.
− Bal oldali csavar
lassan hátra, jobb oldali lassan előre! − Majd odaszólt
Harrimann-nek: −Kérem, Mr. Harrimann, jeleztessen Mr. Lowe-nak,
hogy a bikák nagyobb erővel nyomják a hajótestet!
Smith Commodore félreállt
a Híd-erkély szélére. Bosszúsan rángatta a szakállát. Itt
marad tegészen a kikötésig. Phillips, az első távírász bukkant
fel a Hídon. Megvárta, amíg a Commodore oldalt néz.
− Nos, Phillips, mit
akar?
− Távirat, Sir!
Southampton városa üdvözli önt, a hajó személyzetét és a
hajót!
Smith megelégedetten
bólintott.
− Helyes, Phillips!
Táviratozza vissza, hogy köszönjük a figyelmességet, és szívből
üdvözöljük a város polgármesterét s minden polgárát!
− Parancsára, Sir!
Máris rohanok!
A Titanic backbordon
(balról), teljes oldalfelületével már a móló mellé került.
Smith commodore sapkája
ellenzőjéhez emelte kezét. Mereven tisztelgett. Boldog volt,
nagyon boldog. Ilyesmire várt egész életében. Elfelejtette előbbi
bosszúságait.
Kalapokat, sapkákat,
esernyőket, botokat, sálakat, zsebkendőket lengető tömeget
látott odalent,és felhangzott a rengeteg torok lelkes üvöltése:
éljen, hurrá, éljen!
A hajó elejéről
kirepült az első dobókörte, amit követett a többi, hogy a
parton álló kikötőlegények bakokra húzzák a tartókábeleket.
A fáradt gőz sisteregve
tört ki fújtatókon keresztül a hajó két oldalán.
A felvontató csörlők
dübörögve megindultak. Az aprócska bikák vidáman felsípoltak,
s elkanyarodtak az óriás testvér mellől.
− Kérem, Mr. Harrimann
− fordult megkönnyebbülve Murdock a hajómesterhez −, jelezze a
hajók parancsnokainak, hogy hálásan köszönjük a jó munkát.
Tekintete a Híd szélső
részén háttal álló parancsnokot kereste.
Smith nem fordult hátra.
Murdock arra gondolt,
vajon a parancsnok-mond-e majd néhány elismerő szót, ha a hajó
teljesen a mólóhoz simult.
Mivel erre bajosan
számíthatott, okosabbnak tartotta, ha a révkalauzokkal kezet ráz,
s megköszöni jó munkájukat. De erre nem jutott idő, mert a hajó
elejéről felhangzott a harangütés. Lightholler jelezte, hogy
minden kábel a helyén van, az ütközőpufferek belapultak.
A Titanic elfoglalta
pihenőhelyét a móló teljes hosszában.
− Jelentem, Sir −
lépett Murdock a parancsnokhoz −, jelentem, hogy a hajó kikötött!
Smith tisztelgett.
− Rendben van, Mr.
Murdock! Kérem, eresztesse le a feljárót. Egyben intézkedjék,
hogy senki idegen ne jöhessen fel. Egyébként én megyek le, hogy
fogadjam főnökeinket.
… Így kötött ki a
Titanic
Southamptonban, 1912.
április 3-án, délelőtt 9 órakor.
Az indulást április
10-ére, késő délutánra tűzték ki.
Rostron kapitány |
Soha ilyen dobverés nem
előzte meg egyetlen utasszállító indulását, soha nem írtak
annyit egy hajóról, felszereléséről, drága kiállításáról,
kabinjainak különlegességeiről, mint a White Star óriáshajójáról.
Smith commodore tévedett: az újságírók nemcsak ettek a
hajókonyha kitűnőségeiből,nemcsak elszívtak töméntelen
cigarettát, és fogyasztottak bőségben a hajó bárjában,
éttermében rengeteg italt, de elragadtatott cikkekben méltatták a
látnivalókat, azt a pompát, kényelmet, amivel a White Star fel
akarta hívni a figyelmet hajóinak kiválóságára, elsőrangú
voltára.
Megírták, hogy uszoda
van a hajón. Abban az időben egyedül a Titanic szerényebb
kiállítású testvérhajója, az Olympic rendelkezett kisebb
uszodával. A Titanic uszodája nagy volt, méltó
az elsőosztályú utasok tömött pénztárcájához. És méltó a
kor divatjához is: mór stílusban készült, akárcsak a
konstantinápolyi szultán fürdőháza… Hát még a szalonok,
társalgók, pipázók, éttermek, luxuskabinok, lakosztályok, a
hangversenyterem! Mindenféle kor bútor− és díszítő stílusa
feltalálható volt a Titanicon, kezdve a reneszánsztól egészen a
hollandi s más korabeli irányokig! Az első és a másodosztályú
utasok éttermének beosztása is nagyot változott:nem az eddig
megszokott hosszú asztaloknál étkeznek majd az utasok, hanem számtalan
kisebb, négy− és hatszemélyes asztalnál. És hogy ne legyen
fennakadás, annyi pincér, kabinboy, londiner, bárfiú áll majd az
utasok rendelkezésére, mint még soha utasszállító hajón: 461,
azaz négyszázhatvanegy fő!De a gépészek és a hozzájuk tartozó
segédszemélyzet, fűtők, rakodók száma sem megvetendő: összesen
310 ember.
Hét fedélzeten
keresztül, az I fedélzettől a C fedélzetig, tehát hét emeleten
keresztül három-három lift működik, hogy megkönnyítsék az
utasoknak az óriás hajón való közlekedést.
És idéznünk kell egy
korabeli megállapítást, mégpedig a harmadik osztályú, ma
fedélközinek nevezett utasok elhelyezéséről. „A kényelem,
amiben a harmadik osztály utasai részesülnek, teljesen megegyezik
az ötven évvel ezelőtti hajók elsőosztályú utasainak
kényelmével. ”
Igen, a Titanic nemcsak
óriás hajó, de pompásan felszerelt, különleges kényelmet adó
luxushajó is volt!
Így azután nem csoda,
hogy amikor árusítani kezdték a jegyeket, még a magas
kabinköltségek sem okoztak akadályt. Egy dollármilliomos számára
igazán mindegy volt, hogy a luxuskabin ára 100 vagy 800 dollár
arra az öt vagy öt és fél napra, ami alatt majd a Titanic az
angol partoktól eléri Amerika partjait. És akadtak bőven
dollármilliomosok, akik a telet a francia Riviérán töltötték
vagy Olaszországban, és most, a közelgő tavaszidőn, hazatérőben
voltak hazájukba. Az amerikai tél elől menekültek el, és most
visszatérőben voltak az amerikai tavaszba! És ha már így
adódott, miért ne a Titanicot válasszák? Az angol és az amerikai
sajtó napról napraközölte, kik azok, akik jegyet váltottak az
óriás hajó első útjára. És a nevek rákerültek a hajóiroda
kifüggesztett kabinlistájára, mintegy büszkén hirdetve, hogy
ezek a gazdagok nem a Cunard-hajók között válogattak, hanem a
White Star óriását választották.
Amikor Harold Bride
naponta lement az irodába, hogy leadja a beérkezett táviratok
másolatait, mindig megállt az utasok listája előtt. Maga se
tudta, miért, érdekelte, kik azok, akiknek a táviratait világgá
kell röpíteni.
Mert azt már előző
útjairól tudta, hogy az üzletemberek és a közéleti nagyságok
szünet nélkül tartják a kapcsolatot otthonukkal, irodájukkal,
ugyanakkor ezek az irodák és otthonok is életjelt adnak magukról.
Amikor már negyedik napja szolgált a hajón, így bővült a
gazdagok és az előkelőségek listája:
Mr. Guggenheim és
felesége, Amerikából. (Guggenheim bankárról megírták a
lapok, hogy a magánvagyona csekély 400 millió dollárt ér!)
Mr. Georg Widner és
felesége, Amerikából. (Widner bankárt és vállalkozót
„csak” 250 millió dollárra becsülték)
Mr. Rothschild és
neje, Londonból. (Itt a magánvagyonok felemlegetésénél csak
találgattak az újságosok,mert talán maga Martin Rothschild sem
tudta, mennyi dollárt és fontot ér az ő érdekeltsége, holott ő
csak a„második” Rothschild volt a híres bankház tulajdonosai
között).
Astor ezredes és
neje, Amerikából. (Astor nemcsak dollármilliomos volt,
ipartelepek és hatalmas farmok ura, de regényhős is: a Kubában
harcoló amerikai „vörös lovasok” egyik parancsnoka, aki több
ágyúüteget ajándékozott és szerelt fel barátja, Teddy
Roosevelt volt elnök kérésére. Az ő magánvagyonát csekély 800
millió dollárra becsülték!)
Mr. Marvin és
felesége, Amerikából. (Marvin volt a legnagyobb amerikai
filmgyár tulajdonos igazgatója s számtalan más vállalkozás
birtokosa. )
Mr. Strauss és
felesége, Amerikából. (Strauss bankár is azok között
szerepelt, akikről megállapították: ha semmit sem csinál, akkor
is napi 10 000 dollárt keres!)
Butt őrnagy és
felesége, Amerikából. (Butt az Egyesült Államok akkori
elnökének, Taftnak volta szárnysegédje, kiküldetésben járt
Angliában, de mint igen gazdag ember, ő is Olaszországban töltötte
a telet. )
Mr. Hays és
felesége, Amerikából. (Hays elnök-vezérigazgatója volt az
egyik legnagyobb amerikai vasúttársaságnak, s egyben részvény
többségének milliomos tulajdonosa is!)
Sir Perichen és
felesége. (Perichen Tábornok volt a kanadai hadseregben,
ugyanakkor Kanada leggazdagabb embere!)
Mr. Steed és
felesége, Amerikából. (Steed újságíró volt, laptulajdonos,
egyben híres békeapostol, akit Nobel-díjjal tüntettek ki. )
Rothes hercegnő,
Angliából, aki amerikai rokonai látogatására indult, mert férje
amerikai volt, ugyancsak dollármilliomos.
Harold Bride elképedve
nézte a névsort. Valóban úgy volt, mint írták: a Titanic a
dollármilliomosok hajója. Elképesztően óriási értékek gazdái
készültek rajta átkelni az Óvilágból az Újvilágba!
Természetesen nemcsak a nagy nevek között lehetett megtalálni a gazdag
embereket. Az indulás előtt egy héttel a londoni Scotland Yard
négy titkosrendőre, két detektívfelügyelő és két főfelügyelő
jelentkezett Smith parancsnoknál. Rájuk várt a feladat, hogy
éjjel-nappal őrizzék majd a páncélszobát, ahol többek között
tizenkét hollandiai gyémántkereskedő több millió angol font
értékű gyémántját helyezik el! A gyémántok azért indulnak
tengerentúli útra, hogy majd Amerikában leljenek új gazdáikra.
A titkosrendőrök
átvizsgálták a hajó egész személyzetének névsorát, iratait,
szerződését, munkakönyvét, a matrózokét éppen úgy, mint a
pincérekét, a szakácsokét, a fűtőkét, a zenészekét, a
gépészekét, a raktárosokét; a szerelőkét, minden egyes
emberét, nehogy egy ügyes tolvaj− és kasszafúró banda
befészkelje magát a könnyen megszerezhető busás haszon
reményében.
Harold Bride látta is azt
a négy pincért, akit a titkosrendőrök „kiemeltek”, és a
Scotland Yard székházába szállítottak. Állítólag közismert
betörők voltak, hamis iratokkal felszerelve!
Mindennek éppen úgy híre
ment, mint annak, hogy a tenisz amerikai profi világbajnoka, Bobby
Bher és Perciwall, a rugby világbajnoka is a hajó utasai közé
tartozik majd! De ott lesz Bruce Ismay, a White Star ügyvezető
igazgatója és Thomas Anderson, a Harland hajógyár főnöke is.
Bruce Ismayazért, − hogy személyesen ellenőrizze a Titanic
útját, jelenlétével biztonságot adjon Smith kapitánynak, aki
állította, hogy a kijelölt útvonalon közel öt órát nyernek
majd, és ezzel legyőzik a Mauretania Cunard-hajó
idejét. Thomas Anderson, aki egyben tervezője is volt az óriás
hajónak, eljött, hogy bizonyítsa: a Harland-gyár mindent megtett,
és bízik az óriás diadalában!
A versenyláz hatalmába
kerített mindenkit.
Indulás előtt egymást
ugratták a southamptoni kikötőben a White Star és a Cunard
tengerészei. A sors különös akaratából majdnem egy időben
indult el Harold Bride és Thomas Cottam, a két jóbarát. A
Carpathia indulásának idejét egy nappal előbbre tűzték ki,
vagyis április 9-ére. Legutóbb Belfastban találkoztak, mielőtt a
Titanic elhagyta a Harland-dokkot,
mert Cottam hajója még a kikötőben maradt. Amikor pedig a
Carpathia is beállt a southamptoni kikötőbe, személyes
találkozásra már nem jutott idő. Így azután a Marconi-távíró
segítségével beszélgettek, amikor erre idejük jutott.
A Carpathia - későn érkezett |
És mivel a sors a Titanic
és a Carpathia esetében a két hajónak különös szerepet jelölt
ki, kell hogy megemlítsük a két parancsnok, Smith commodore és
Rostron kapitány találkozását. Smith,
egyik hajóhadnagya kíséretében, éppen készült elhagyni a kikötő tengerészeti
hivatalát, ahol megtárgyalta az indulás részleteit, amikor az
előcsarnokban összetalálkozott régi ismerősével, a Cunard
ugyancsak nem ifjú kapitányával, Rostronnal.
− Halló, Smith
kapitány! − kiáltott fel Rostron. − Hallom, arra készül, hogy
megelőzi a Mauretaniát!
Smith arcán egy izom sem
rezdült. Kedvetlenül legyintett.
− Azt hiszem, ezt az
újságírók találták ki. Azóta is verik a dobot, hogy a White
Star most megmutatja a Cunard-nak, mit tud! Nem, kapitány, kalandba
nem megyünk bele! Mindenekelőtt a hajó és az utasok élete a
fontos!
Rostron elhűlve bámult.
− De kapitány, akkor
miért nem cáfolják meg a kósza híreket?
Smith megsimogatta hófehér
szakállát. Elmosolyodott.
− Kapitány, milyen
hajón szolgál maga?! Teherhajón vagy utasszállítón?
− Azt ön éppen olyan
jól tudja, mint én!
− Na látja! Az
utasszállító kapitányának tudnia kell, hogy olykor fontos a
reklám. Mint a mi esetünkben. Elsőrangú kényelem, soha nem
látott újítások… és esetleg verseny is, hogy minél nagyobb
legyen a csalogatás!
Rostron megvakarta az
állát.
− Nézze, kapitány,
mondok valamit magának. Öreg fiúk vagyunk mi, sok vizet, sok hajót
láttunk. Ha én lennék a maga helyében, én is megszédülnék a
dobveréstől! De most az eszem azt mondja, ne áprilisban és ne egy
olyan hajóval, amelyik nem futotta le első útját! Ez a
tanácsom,kapitány.
− Köszönöm, Rostron!
− tisztelgett Smith Commodore, és kezet nyújtott. − Ne féltse
maga a Titanicot. Mert én magánál is jobban féltem. Tehát −
minden jót, kapitány!
− Minden jót, Smith
kapitány! Valahol az óceánon csak összetalálkozunk. Majd
igyekszem bevárni!
Rostron nagyot nevetett.
Smith Commodore elmosolyodott. Néhány lépés után megállt a
lépcsőházban, ránézett a hadnagyra. A fiatal tiszt ugyanaz volt,
aki múltkorában ráripakodott a távírászra, hogy mit keres
egyenruha nélkül a fedélzeten.
− Gondolja, Lund, hogy
Rostron kapitány elhitte, amit mondtam? − kérdezte a hadnagytól.
− Nem hinném, Sir −
nevetett Lund hadnagy. − Rostron kapitány félti a Cunard sikerét…
− … mi pedig
igyekszünk megtépázni ezt a sikert, Lund! − hahotázott Smith
commodore. − És meg is tépázzuk! Tenne rá száz fontot, Lund?
A hadnagy elbizakodva
mondta:
− Akár az életemet is,
Sir!
Smith elégedetten
megveregette kedvenc tisztje vállát.
− Helyes, Lund, nagyon
helyes! Látom, maga valóban az én emberem. Akarni kell, és akkor
sikerül!
− Hát mi nagyon
akarjuk, Sír!
− Nagyon, fiam, és el
is érjük! De addig is a legnagyobb titoktartás! Ez a parancs!
Így azután nincsen mit
csodálkozni, hogy amikor az indulás előtti napon, késő este,
Harold Bride másodtávirász, illő tisztelettel, sapkáját levéve
és a bal könyökéhez szorítva, ahogy azt a régi szabályok
előírták, belépett a parancsnok lakosztályának
dolgozókabinjába, a commodorét elmerülve találta íróasztalánál.
Smith Commodore − immár,
ki tudja, hányadszor − a bekeretezett, felfüggesztett Kék
Szalagversenylistára függesztette tekintetét.
Különös látvány volt
ez a lista a családi képek, a különböző hajók emlékfényképe
között. A London News egyik számából vágta ki és rámáztatta
be a commodore az ügyes képecskékkel, korabeli hajók rajzával
díszített, kék alapon nyomott, aranybetűkkel derített
versenylistát. A Commodore előtt, az íróasztalon térkép volt,
bejegyezve rajta az összes Kék Szalag-hajó útvonala. Maga a
Commodore végezte el a sziszifuszi, majdnem értelmetlen munkát −
a saját megnyugtatására. Mert eddig még egyetlen hajó sem
választotta útvonalának azt a viszonylag legrövidebb, enyhe
parabolikus ívet, amit Smith commodore és Bruce Ismay, az ügyvezető
igazgató jelölt ki a Titanic számára.
Harold Bride megállt az
íróasztal szélénél, kezében a legfrissebben érkezett,
időjárást jelentő táviratokkal,amiket az angliai és az amerikai
partok, szigetek megfigyelő állomásai tudattak a
hajók és hajóstársaságok számára.
− Kérem, várjon −
morogta a Commodore, és mintha megbabonázódott volna, tovább
nézte hol a felakasztott névsort, hol a térképet.
− Parancsára −
suttogta Harold Bride, és tekintete a berámázott névsorra esett.
(Folytatjuk)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése