A Kék Szalag (Blue
Riband) nyertesei:
1.Britannia (Samuel
Cunard hajója), indult Liverpoolból 1840. július 4-én,
érkezett az amerikai Halifaxbe július 17-én.
2. Hibernia
(Cunard-gőzös), 1847-ben, menetideje 9 nap és másfél óra.
3.Asia (Cunard-gőzös),
1850., Liverpoolból Halifaxbe 8 nap és 17 óra.
4. City of Paris
(United States Line), 1867., az írországi Cork melletti
Queenstownból New Yorkba, 8 nap és 4. óra alatt.
5. Britannia
(Cunard-hajó), 1877-ben, 7 nap és 10 óra alatt.
6. Arizona (Guion
Line), 1879-ben a fenti útvonalon, 7 nap és 8 óra alatt.
7. Etruria
(Cunard-hajó), 1888-ban, 6 nap és 2 óra alatt.
8. Deutschland
(Hamburg-Amerika Line), 1902-ben, 5 nap és 15 óra alatt.
9. Mauretania
(Cunard-hajó), 1909-ben, 5 nap és 11 óra 37 perc alatt.
A Titanic (balra) és az Olimpyc (jobbra), még közös képen Liverpoolban |
A lista végére érve
Harold Bride arra gondolt, hogy a Titanic lesz a tizedik hajó,
amelyik főárbocának tetejére felhúzza az annyira csábító,
messzire látszó Kék Szalagot. Igen, erre gondolt, de egyben
kételkedve is, hiszen a Titanicot dicsérő hírlapi cikkeken kívül
megjelentek olyan hírek is, hogy az óriás hajó gépeinek
teljesítménye nem éri el a Cunard-hajók teljesítményét, s
azonfelül: „Smith Commodore tagadja, hogy versenyre akar kelni
Cunardékkal.” Ugyanakkor Bride most is elmerülve találja a hajó
legfőbb parancsnokát a Kék Szalag győzteseinek listája előtt!
− Mit akar? − mordul
fel bosszúsan a parancsnok.
− Az időjárásjelentések,
Sir!
− Mutassa, kérem!
Bride átnyújtotta, s nem
állta meg, hogy ne tegye hozzá:
− Cap Race-tól kezdve
minden állomás kedvező hírt közöl. Az idő nyugodt, néhol
ugyan köd van, de Izlandtól kezdve szelet sehonnan nem jelentenek.
A Commodore átfutotta a
távírászoktól leírt jelentéseket. Látszott az arcán, hogy a
hírek megnyugtatták. Még el is mosolyodott, amikor betette
íróasztalának megfelelő rekeszébe a papírokat.
− Nagyon helyes −
mondta megelégedetten. − Figyeljék tovább az állomásokat!
Éjjel-nappal egyformán.
− Parancsára, Sir −
hajolt meg a távírász. Kilépett a parancsnoki kabinból. De
megtorpant. Közvetlenül a Híd alatti fedélzeten állt. Végiglátta
az egész hajót, az alatta levő sétafedélzetet, az oldalt
felerősített mentőcsónakokat (amikre remélhetőleg semmi szükség
nem lesz), a kémények sorát, az árbocokat s mögötte a Hidat, a
hatalmas kormányházzal, a navigációs kabinokkal, a szelelő
kürtőket, a csillogó, ragyogó vaslépcsőket.
Fényszórók világították
meg a Victoria-mólót és az egész hajót. Holott a Titanic is fényárban
úszott. Folyosói, fedélzetsorai, kabinjainak legtöbbje
kivilágítva várta azokat, akik már ma este beszállhattak, és
elfoglalhatták helyüket.
A mólón fogatok, hintók,
magas hátsó ülésű autók, négyszögletes villanyautók sora
követte egymást. Hajóhordárok, szobapincérek egész hada cipelte
a hajóbőröndöket, táskákat, kofferokat, kalapdobozokat,
esernyő− és botcsomagokat. Inasok intézkedtek gazdáik
holmijáról, a kabinok helyéről.
Az I. osztály számára
már ma megnyitották a hajót.
Reggel a II. osztály és
III. osztály utasai kezdhetik meg a beszállást.
Harold Bride távírászt
különös érzés fogta el. Indul a Titanic! Holnap ilyenkor már
elhagyják a Scilly-szigeteket, a Land's End legdélibb csücskét!
Eddig valahogy nem érezte az indulás izgalmát, feszültségét
torkot szorító hatását. Most annál inkább. Vadul kavarogni
kezdtek fejében a gondolatok. Szabad egy ekkora óriással
versenyezni? Mert a sok ellentmondó hír között mégiscsak az lesz
való, hogy igenis, a Titanic megkísérli a Mauretania rekordját
megdönteni. A kiszivárgott hírek arról is tudtak, hogy a hajó
nem a megszokott útvonalon halad majd, hanem feljebb, jóval feljebb
akarja elérni azt az ívet, ahonnan majd a legkönnyebben
kanyarodhat New York felé.
− Jó estét, uram! Mit
csinál errefelé?
Fleet volt, az őrmatróz,
akivel oly hamar barátságba került.
− Jó estét, Fleet!
Nézelődöm.
− Van mit, uram! −
nevetett Fleet − Lassacskán szállodává alakulunk, ügy vélem.
Harold Bride
elmosolyodott.
− Az utasszállító ma
már inkább szálloda, mint hajó. Jóval több rajta a pincér, a
szobafiú, mint a tengerész!
Fleet megvakarta a feje
búbját.
− De ha süllyednénk,
mégiscsak kiderülne, hogy több tengerészre lenne szükség, mint
pincérre.
A távírász meghökkenve
meredt az őrmatrózra. Arra, hogy a Titanic elsüllyedhet, még soha
nem gondolt. Képtelenség! A hírverés erről is tudott: az óriás
hajó építői kettős fenékkel, függélyes irányban pedig 15
választófal által 16 vízmentes rekeszre osztották a hajó alsó
részét. Márpedig ez azt jelenti, hogy a Titanic nem süllyedhet
el. Mindezt megemlítette Fleetnek, aki mosolyogva legyintett.
− Uram, olyan hajó még
nem volt a világon, amelyik mentesül az ilyesmitől. De hát melyik
az a tengerész, aki azért száll hajóra, hogy elsüllyedjen?! Az
ördög akar ilyesmibe belekeveredni. Én nem.
Bride megkönnyebbülten
fellélegzett. Egyszerre, váratlanul érte az a különös érzés,
ami előveheti a legedzettebb tengerészt is.
− Hát csak ne
gondoljunk ilyesmire, Fleet! − intett búcsút az őrmatróznak. −
Megyek, mert sok a munkám.
Fleet derűsen vigyorgott.
− Látja, uram, ezért
jó árbocőrnek lenni. Ha áll a hajó, a kutya se törődik velünk.
Holnap ilyenkor már odafönn leszek, amott, ni!
Felmutatott az előárboc
kosarára.
− Ha kedve szottyan
velem beszélgetni, hívja fel a tizenkettes telefont. Én veszem
fel!
− A miénk a
huszonnyolcas.
− Hát majd
beszélgetünk. Jó munkát, uram!
− Jó munkát, Fleet!
Amikor visszatért a
távíróhelyiségbe, a Marconi-készülék jelző csengője hevesen
berregett. Ránézett az órára. Este volt, fél nyolc… és
egyszeriben jókedve támadt.
Thomas Cottam jelentkezik,
megesküszik rá. Megbeszélték, hogy − ha arra lehetőség jut −
ebben az időben felhívják egymást, mert előtte és utána a
jelzőállomások jelentkeznek. A Carpathia már elindult, útban van
Amerika felé. Megcsavarta a kézifogantyút. Lenyomta a
billentyűket. Zúgni-búgni kezdett a Marconi-készülék. Lámpák
villantak, apró fények támadtak. A csengő hirtelen elhallgatott.
Harold Bride feltette a fülhallgatót. Leadta a hívójelet: vonás…
vonás… pont… vonás… vonás… pont…
Ezúttal is, mint mindig,
ha leült a készülék mellé, elfogta az izgalom. Ő is, mint a
század eleji „marconisták” legtöbbje, egyéni büszkeségnek
tartotta hivatását. Értette a mesterségét, sőt szerette,
rajongott érte. Némileg csodának vélte a szikratávírót, de még
inkább az elektroncső feltalálását és alkalmazását, aminek a
segítségével már 1906-ban megvalósult a rádiótelefon. A
Titanic készüléke hosszabb távon szikratávíróval, rövidebb
távon már rádiótelefonnal is működött.
Harold Bride remélte,
hogy barátjával élőszóval beszélgethet, hiszen a Carpathia annyira nem távolodhatott
el a hazai partoktól, hogy összeköttetést ne kapjanak egymással.
Leült a műszerészládára, fülére tette a fülhallgatót. A
jelzőlámpák fényei biztatóan csillogtak. A fejhallgató
membránján hangok támadtak. Először bizonytalan, rendszertelen
pattogások, roppanások, reccsenések jelezték az összeköttetés
kezdetét, majd egyszerre csak − ha fátyolozottan is −
meghallotta Cottam kiáltását.
− Itt a
Carpathia!…Halló, itt a Carpathia!… Carpathia hívja a
Titanicot, halló, halló! Hívójelet vettem! Hívójelet vettem!
Beadta a készülékbe a
búgó jelzést, majd beleszólt:
− Itt a Titanic!… Itt
a Titanic!… Halló, Cottam!
− Halló, Bride, öreg
fiú! Végre hallak! Idő jó, hullámok csak a partok közelében
láthatók! Gondolom, sétahajózásban lesz részünk veletek
együtt! − Cottam derűsen nevetett.
Harold Bride ugyancsak
nevetve válaszolt:
− Majd elcsípünk
titeket valahol az Atlantikán! Holnap keress meg megint, Thomas! Ott
járunk majd, ahol most ti. Merre vagytok?
− Land's alatt. Látom
is a négy torony fényeit. De nincsen több időm, szétkapcsolok!
− Tehát holnap
ilyenkor, Thomas!
− Igen, holnap ilyenkor!
Viszlát, Harold!
− Viszlát!
Murdock az első tiszt |
Szétkapcsolódtak.
Levette a fülhallgatót. Már éppen arra gondolt, hogy továbbítja
azt a néhány táviratot, amit távollétében az irodaszolgálatos
matróz tett a gyűjtőládikába, amikor nyílt az ajtó, és a
küszöbön Murdock első tiszt, másodkapitány jelent meg.
Bride szolgálatkészen
felállt.
Murdock szigorú arcán
nyoma sem volt valamiféle mosolynak.
− Tud összeköttetést
kapni az Olympickal?
− Természetesen, Sir!
Ha jól tudom, az Olympic négy nap múlva indul vissza New Yorkból.
Sandy Hookban veszi fel a tüzelőt, ott kell keresnem.
Murdock elismerően
bólintott.
− Örülök, hogy
figyelemmel kíséri a hajókat. Ráült a munkaasztalra,
körülnézett.
− Ez az a helyiség,
ahol még nem jártam. Takaros kis távírószoba. Úgy értesültem,
hogy a készülék a legjobb. Kitett magáért az angol posta. Így
van?
− Pontosan így, Sir!
Elsőrangú a Marconi-készülék, a vevő éppen úgy, mint az adó,
de a telefon is.
Murdock bólintott.
− Tehát bízhatunk
benne… Felsóhajtott majd így folytatta:
− Az egész hajó
kitűnő! Állítom, hogy az. A gépek, a kazánok, a bordázat, a
fedélzettartók, nos, minden a legjobb anyag, a legjobb munka! És
én…
Hirtelen elhallgatott.
Mint aki vagy azért nem akar tovább beszélni, mert nem látja
értelmét, vagy pedig, mert úgy érzi − túl sokat mondott eddig
is. Legyintett morgott valamit a foga között, majd átadott egy
cédulát a távírásznak.
− Tudassa az Olympickal,
ha lehet, azonnal! Bólintott.
− Köszönöm.
És kiment. Léptei
távolodva koppantak a fedélzeten. Bride az ajtóra bámult.
− Különös ember…
különös… − dünnyögte egyre, és nem tudott magához térni a
csodálkozástól: ugyan mit akart mondani az első tiszt? És miért
„ereszkedett le” egy egyszerű távírászhoz, ami valóban nem
szokása a kapitányoknak? Végül ránézett a papírra. Az
előírásoknak megfelelőpapír volt, feltehetőleg Murdock
kezeírásával.
A Titanic első
tisztje üzeni az Olympic első tisztjének: indulás holnap, április
10-én este 6 órakor. Kérem, tartsuk az összeköttetést. Ha
útvonalunktól északra kap időjárásjelentéseket, tudassa
velünk, még akkor is, ha feltételezi, hogy mi is megkaptuk!
Üdvözlet régi társaimnak!
Bride leült a
mahagóniszínű, lakkozott műszerládára -ami helykímélés
okából egyben a távírász ülőkéje volt −, lenyomta a
Marconi-szikratávíró indítógombját, forgatóját, majd a
ráhangoló sávra vitte az irányjelzőt. Közben nem tudott
szabadulni a gondolattól, hogy Murdock valóban különös ember, de
rokonszenves is. Igen, igen, rokonszenves; az a fajta, aki rejt
valamit, elsősorban az érzéseit, beburkolódzik holmi merevségbe,
ridegségbe, de ha tettre kerül a sor, akkor feloldódik, jó
bajtárs lesz,segítő ember. Erről beszélt
neki az egyik napon Fleet matróz cimborája, az a Banks nevű
tengerész,aki együtt
szolgált Murdockkal jó néhány éve az egyik bálnavadászhajón.
− Tudja, uram − mondta
Banks matróz −, tudja, derekabb tisztet nem lehet nála
elképzelni! Azt mondják, komor, mint a bika, és mindig úgy néz
az emberre,, mintha felfalná! No és? De csak a hajón!Csakis a
hajón, uram, szolgálatban! Találkozzon majd vele odakinn a parton
vagy bárhol, akkor nézze meg őt! Jókedvű fickó, még meg is
hívja egy pofa italra, ha ideje engedi. Engemet meghívott már nem
egyszer! Amikor meglátott itt a hajón, rám mordult: „No, Banks,
mit keres itt?” És éppen hogy bevárta a feleletemet, hogy a
White Starhoz szerződtem, máris továbbment. Másnap összeakadtunk
a városban, azt látta volna. Rám kiáltott: „Hé, Banks, régi
cimborám a bálnavadászoktól, bejönnél velem egy pohár italra?…
” Hát ilyen ember ez a Murdock kapitány!…
Én mondom, uram, igazi jó barát!
Ilyesféléket beszélt
Banks matróz, Fleet cimborája, meg mindenféle mást is. Többek
között azt,ami futótűzként terjedt el a fedélzetiek között:
hogy Smith commodore és az első tiszt nem bírják egymást! Az
ilyesmi különös érdeklődésre tarthat mindig számot, mert
köztudott, ahol a parancsnok és helyettes nem egyezik, nem érti
meg egymást, ott előbb-utóbb kirobban valami. A matrózok
szállásán,az étkezdében szájról szájra járt, mit
tapasztaltak a kormányosok és a Híd szolgálattevői, amikor
felfelé jöttek a Spitheaden, hogy befussanak Southampton
kikötőjébe…
És most itt van az
Olympicnak küldendő távirat. Ugyan miért kéri Murdock kapitány
a másik White Star-hajóóriás első tisztjét, hogy tájékoztassa
őt az időjárási megfigyelésekről? Miért? Harold Bride ezúttal
megint azt érezte, amit Fleet matróz szavainál: félteni kell a
Titanicot? De hát a Titanic is megkapja a jelzőállomások és
hajók tudósításait!
Nem tagadhatta le − és
később sokat gondolt erre −, hogy bizonyos aggodalommal kezdett
az indulás elé tekinteni! És másnap a Titanic elindult. Látszólag
pontosan úgy indult el, mint minden hajó, ha felvette az utasokat:
gépei teljes gőzzel arra vártak, hogy megindítsák a
hajókarmantyúkat, s a kikötőfelügyelő megadja a jelt az
indulásra.
Látszólag! Mert a
Titanic óriás gőzös búcsúja az angol partoktól (és valójában
minden parttól) mégsem volt hasonlítható a megszokott
indulásokhoz. Igen, az utasok beszálltak, kivétel nélkül
mindazok, akik megvásárolták jegyüket, a milliomosok éppen úgy,
mint a kevésbé tehetősek.
Ha valaki az indulás
perceiben végigsietett a báron, a dohányzókon, a zeneszobákon, a
szalonokon, vagy betekintett a luxuskabinok fogadószobáiba, könnyen
megállapíthatta, hogy senki sem hiányzik a bejelentettek közül.
A bárban szólt a zene, s
− noha még csak késő délután volt − magasan állt a jó
hangulat. A kiszolgálók, a pincérek alig győzték a munkát.
Astor ezredes, a milliomos ágyúgyáros, továbbá a teniszbajnok és
még néhányan egyik italt a másik után rendelték.
A filmgyáros, Marvin,
Perichen tábornok, Strauss bankár és feleségeik a nagy szalonban
kártyáztak, mintha nem is érdekelné őket, indul-e vagy sem az
óriás hajó.
És így volt a legtöbb
gazdag utas, férfi, nő egyaránt. Valóban nem érdekelte őket
különösebben a hajó indulása. Megszokták, hogy egész életükben
utaznak; évente legalább kétszer vagy több alkalommal Európából
Amerikába és onnan visszahajóznak. A legtöbben közülük
ismerősként köszöntötték egymást. Látszólag örültek, hogy
újból találkozhattak, megtárgyalva az elmúlt hónapok
eseményeit.
Rothes hercegnőnek
legalább akkora udvara volt a Kék Szalonban, mint egy királynőnek,
ha útnak indult.
A hajó fényárban
úszott. A Victoria-mólón minden lámpa világított. A
tengerészeti hivatal rendeletére fényszórókat helyeztek el a
kihajózó útvonalon. A közelben álló gőzösök is működtették
fényszóróikat. A parton, ahol beláthatatlan embertömeg
nyüzsgött, a tengerészzenekar indulókat játszott, s arra várt,
hogy megszólaltassa trombitáin, rézfúvóin, fuvoláin az ősi,
„Auld long syne” kezdetű skót búcsúdalt, a legszomorúbb
énekek egyikét.
A második osztály és a
fedélközi utasok többsége a hajó elején levő sétafedélzetről,
valamint az alatta levő kajüt-ablakokból integetett a parton
maradt családtagoknak, rokonoknak, barátoknak, vagy− integetett,
mert úgy érezte, hogy a messze távolban rája gondolnak azok, akik
várják, vagy akiktől elköszönt, de nem tudtak eljönni a Titanic búcsújához.
A korlátoknál
támaszkodó sokaságból integetett egy kisfiú is, akit majd később
megismerünk, s aki − láthatólag − boldog volt, hogy indul a
hajó. De ha jobban megfigyeltük, azt is észre lehetett venni, hogy
a kisfiú úgy integet, mint akinek nincsen egyetlen hozzátartozója
sem a parton. Integetett, mert ő sem akart kimaradni a búcsúzás
élményéből. Integetett, mert ilyenkor minden valamirevaló utas
minden parton maradónak a barátja. A fiú a korabeli srácok
ruháját hordta, vagyis térdnadrágot, állig érő
fehér pulóvert, kockás, öves sportzakót s lapos micisapkát. A
vastag, kötött harisnyaszár és az erős talpú magas cipő azt
bizonyította, hogy az angol partokon április elején még hűvös
az idő. Egyébként Jan Kovalcének hívták, hogy már itt
megnevezzük a legénykét.
A hajó mélyéről
felhallatszott a gépek dübörgése.
A négy óriási kémény
okádta a príma cardiffi szén füstjét. Mivel hirtelen elborult, s
esni kezdett,vagy inkább csak szemezni, a füst lassan szállt tova,
ráborult a hajó tatjára, rámászott a raktárak tetejére, ahol
ugyanúgy, mint a mólón, emberek szorongtak, bámészkodtak.
A Hídon − jól látszott
még a távolból is a kézi fényszórók világításában − ott
állt a parancsnok, Mr. Smith Commodore, mellette Murdock, az első
tiszt és még néhány fehér sapkás, kék kabátos tengerésztiszt.
Várták a jelt, hogy felbúgjon a Titanic kéménysípja, az
indítást jelző rikoltozás. Az indulás jelét Bruce Ismay
ügyvezető igazgatótól várták,
aki a feljárópalló (vagy inkább fedett híd) parti részén állt,
izgatott csoport közepén.
Bruce Ismay mellett ott
topogott Sir Franklin elnök, több White Star-főember, valamint
Thomas Anderson, a Harland hajógyár főnöke is. Sir Franklin fölé
kocsijának inasa esernyőt tartott. A feljáró első lépcsőjén a
hajó második tisztje, a hosszú, sovány Lightholler állt.
Idegesen, kedvetlenül figyelte az ügyvezető igazgatót s a körülötte
zsúfolódó hírlapírókat, akiket meghívtak, hogy tanúi legyenek
a Titanic indulásának.
Ch. Lightholler |
„Mr. Ismay igen
fontos hírt óhajt közölni Önnel vagy lapjának képviselőjével”
− így szólt többek között a meghívás, a sajtónak szóló
levél egyik része. És már négy perccel elmúlt a meghatározott
idő − Lightholler nyugtalanul nézegette hatalmas,
hajókronométernek beillő zsebóráját −, s Bruce Ismay még
mindig csak kedélyeskedett a hírlapírókkal. Bruce Ismay boldog
volt, ragyogott, tréfált, viccelt, s látszott rajta, hogy húzza
az időt. Lightholler két alkalommal is mögéje lépett, közölte
vele, hogy elérkezett az indulás ideje.
Most harmadszor lépett le
a feljáróról, s keményebb hangon, mint eddig, közbeszólt:
− Sir, öt perccel
túlléptük az időt! A kikötőfelügyelő türelmetlenkedik.
Megszabott idővel rendelkezünk, hogy minden hiba nélkül mehessen!
Kérem, Sir!...
Bruce Ismay elnevette
magát. Ránézett Sir Franklinre, majd az újságírókra.
− Hiába, uraim, a
kötelesség! Meg kell hajolnom a tengerészek parancsa előtt.
Tehát… tehát…− és jelentőségteljesen tekintett az őt
figyelő arcokba − elérkezett az indulás ideje. Búcsúzni kell,
hogy néhány nap múlva a túlsó oldalon amerikai kollégáikkal
találkozzunk. Nos, ígértem valamit… és ez a valami nem is marad
el.
− Halljuk, halljuk! −
biccentett kegyesen Sir Franklin, mint aki mit sem tud.
− Úgy van, úgy van,
halljuk! − kiáltották többen.
− Nos… többször
elhangzott már, hogy a Titanic szeretné elhódítani a
Mauretaniától
a Kék Szalagot! Mi ezt
eddig nem erősítettük meg. Most megerősítjük: a Titanic, uraim, felkészült, hogy
ezt a parancsot végrehajtsa! A Titanic elhódítja a Cunard oly
sokszor megszerzett Kék Szalagját! Most pedig, uraim, minden jót!
A hajó indul!
Lightholler felemelte a
kezét. A hajómesterek éles sípja belehasított a kormos, nyirkos
levegőbe. Bruce Ismay felszaladt a hídlépcsőn. Egyszerre
felbúgott az óriás hajó kéménydudája. A visító, éles hang
mintha feltámasztotta volna a kikötő viszonylagos némaságát.
Hajószirénák, köddudák,
gőzsípok, hajóharangok üvöltöttek fel, búgtak, rikoltoztak,
bömböltek, kolompoltak, zörögtek vad, bábeli hangorkánt keltve,
amilyet az öreg southamptoni kikötő nem ért meg soha. A világ
legelső óriás. kerekes gőzösének − a Great Easternek −
indulását, 1859-ben, megközelítőleg sem övezte ilyen izgalmas,
hatásos búcsúztatás.
− Eloldani!
− Hajóhidakat felhúzni!
Minden inkább gépiesen,
a megszokott parancsok szabályos ütemében történt, semmint a
hallott parancsok nyomán.
Hallani nem lehetett mást,
mint a rettenetes hangzavart, amibe belekeveredett a tömeg
éljenzése,kiabálása. A tengerészzenekar belekezdett egy
indulóba, de senki sem tudta, mit játszanak, valóságos
némajátéknak hatott a dobok pergetése, a cintányérok
összecsapása, a trombiták és kürtök nyekergetése. Végül is a
karmester leintette társait − úgyis mindenki cél és ritmus
nélkül ütötte-verte, fújta hangszerét.
A hajó elnyelte a parthoz
kötő csápjait, a feljáróhidakat, rögzítő kábeleket,
köteleket. Sistergő gőzfelhők csaptak fel a Victoria-móló és a
hajótest közötti részen. Megindultak a gépek, a dugattyúk, bár
még igen óvatosan, hiszen ezúttal is a kis bikákra várt a
feladat, hogy elszabadítsák az anyaföld közeléből az óriás
hajót.
Smith commodore a Híd bal
oldalán állt, lenézett a mélybe, onnan figyelte az indulást.
Időnként sapkája ellenzőjéhez emelte ujjait, viszonozva a
fényárban úszó tömeg sapka−,esernyő− és kendőlengető
éljenzését.
A Titanic egyik hajócsavarja a szárazdokkban (1911) |
Egy kis csoport közepén
ott állt, cilinderrel a fején, Sir Franklin elnök, a White Star
vezetőivel, Bruce Ismay, az ügyvezető igazgató hajóra szállt,
hogy személyesen ellen
őrizze a hajót, a hajó
útját, a hajó életét. Rövidesen ő is ott állt a Hídon, Smith
commodore mellett. A Titanic tehát elindult!
A távírószobában
Phillips az ajtó melletti fedélzeti telefon kagylóját tartotta a
füléhez.
− Mit, mit akar? −
kiáltotta Phillips, majd felnevetett. − Ott az árboc? Értem,
Bride barátomat akarja? Helyes, mindjárt…
Intett a társának, aki
levette fejéről a hallgatót.
− Az árboc jelentkezik.
Magával akar beszélni.
Bride átvette a
telefonkagylót.
− Helló, Fleet, maga
az?
A külső zaj moraján,
dübörgésén át is jól hallotta barátjának, az árbocőrnek
szavait.
− Gondoltam, uram, mi is
éljenezzünk együtt, hogy elindultunk! Akkora a ricsaj odalent,
hogy itt is alig halljuk egymás szavát. Ketten vagyunk a kosárban,
én és Banks. Üdvözöljük, uram! Éljen!
− Éljen! − kiáltotta
bele a telefonba Bride.
Nevetve visszaakasztotta
a hallgatót. Egy pillanatra felrémlett előtte a családja,
felesége,kislánya. Vajon gondolnak-e ezekben a percekben rá, a
távozóra?… Kinézett az ajtó ablakán. Fényárban úszott
minden. A hajó mozgásba jött. Lassan távolodtak a raktártetők,
a daruk, a móló ív-lámpatartói. Zörögni kezdett a telefon.
– Tessék! Bride
távírász a készüléknél.
− Itt a Híd, Murdock
első tiszt. Tud összeköttetést kapni az Olympickal?
– Azonnal nem, Sir, de
később igen, szolgálatára!
− Később is ráér.
Közölje az Olympic első tisztjével, hogy a Titanic elindult, s ne
felejtse el, amire kértem!
− Parancsára, Sir!
− Végeztem!
− Parancsára, Sir!
Phillips, aki nyugodtan
kopogtatott a szikratávírón, feléje fordult. Megelégedett, kerek
arca szinte ragyogott.
− Bride, nagy nap a mai!
Elindult a világ legnagyobb hajója. És mi ezen a hajón vagyunk!
Harold Bride is−
elmosolyodott. Holott nem túlságosan ízlett a mosolygás. Miért
kéri Murdock kapitány az Olympic másodkapitányát, hogy ne
felejtse el kívánságát?
Az ördögbe is, miért?!
(Folytatjuk)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése