Aradon
tudomásom
szerint nem sok neves festő született - a leghíresebb valószínűleg
a legkevésbé ismert Kaufmann
Izidor.
A (múlt) századvég és századforduló közép-kelet-európai
zsidósága életének érző és értő tanúja. A napokban nyílt
meg gyűjteményes kiállítása Jeruzsálemben
(a
zsidó művészet egyik otthonában, a Sir
Isaac and Lady Edith Wolfson Múzeumban).
Tavaly, a budapesti Zsidó Nyári Fesztiválon Sinkovics
Ede,
bácskai származású fiatal festő sajátos Kaufmann-remake-ekkel
mutatkozott be, visszahozva ezzel az ismeretlenségből a valamikor
jól ismert és kedvelt portré- és zsánerfestőt.
Ezen
a fesztiválon, pontosabban a budapesti Magyar
Zsidó Múzeumban
már
korábban is „szerepelt” az Aradról Bécsbe származott
osztrák-magyar művész. A világ legrégebbi zsidómúzeuma (az
1895-ben alapított bécsi) virtuálisan „kölcsönadta” a
budapestinek azt a „sábesz-szobát”, melyet annak idején a
Kaufmann gyűjtötte tárgyakkal rendeztek be. „Élethű”
térinstallációs környezetben láthatók voltak a zsidó élet
mindennapi (hétköznapi és ünnepi) tárgyi emlékei. A sötét
mestergerendáról gyertyacsillár lógott, az asztalon karos menóra
világított, a kandalló és a sublót tetején ónkannák és
cseréptálak sorjáztak, a hímzett asztalterítő még a falaknál
is fehérebb a korabeli felvételeken. A bécsi múzeum első számú
attrakciója volt , mígnem a Gestapo lefoglalta (az Anschluss
keretében).
A fasiszta időkben a tárgyi emlékek nagy része ugyanúgy az
enyészeté lett, mint a személyek, akiktől (és akik) gyűjtötték
őket – ezért az egykori „tisztaszoba” csak virtuálisan
(fotókon,
rajzokon, emlékezetben) maradt fenn.
Kaufmann: A vizsga |
Kaufmann
Izidor
1853
március 22-én született Aradon. Az izraelieknek mindig pontosítani
kell: nem az Ószövetségben
is szereplő
– Szodoma
és Gomorra hűlt helyéhez közeli – ősi izraeli városról van
szó, hanem egy hasonnevű erdélyi – romániai – településről.
Izidor atyja az aradi helyőrségbe - a magyaroknak oly gyászos
emlékezetű várba
-
helyezett osztrák katonatiszt volt. Akkor még sok zsidó hivatásos
katona szolgált a seregben, messze volt még Adolf, az Anschluss és
a lovastengerész. Az ősei hitét elhagyva teljesen asszimilálódott,
elmagyarosodott és elkatonásodott Kaufmann
kapitány
– a
származáshoz és a névhez illően - kereskedőnek
szánta
fiát, aki viszont mindenáron festeni akart. Rövid kereskedelmi és
banki kitérő után (egy Andrássy
gróf
támogatásával) huszonhét évesen végre beiratkozhatott a
budapesti Mintarajziskolába.
Onnan egy év múlva Bécsbe ment, a szépművészeti akadémián
(Akademie
der bildenden Künste Wien),
szeretett volna tanulni, de nem vették fel. Neves bécsi
(poszt-raffaelita) festőknél tanulta évekig a szakmát, mígnem
bebocsátást nyert az Akadémia híres Festőiskolájába.
Fiatal festőként eleinte történelmi tablókat (Ciceró
halála)
és gondosan kidolgozott, naturalisztikus – szinte fényképszerű
- tájképeket, életképeket festett, melyekkel komoly szakmai és
anyagi sikereket aratott. Később, már ismert festő korában egyre
inkább csak a zsidó téma érdekelte. Több hosszú utazást –
mondhatni: tanulmányutat - tett a Monarchia keleti peremén, hogy
onnan merítsen ihletet zsidó témájú képeihez. 1894-től –
gyökereit kutatva - bejárta a Monarchia északi-keleti
határvidékének (Kelet-Galícia, Kárpátalja, kicsit
orosz-Lengyelország és Morvaország) apró zsidó stettljeit; a
Hegedűs
a háztetőn Anatevkája
is ilyen, túlnyomórészt zsidók lakta – persze, elképzelt –
kis település. Elhatározta, hogy megörökíti a hagyományőrző
zsidóság, különösen a mélyen vallásos hászidok
és
rabbijaik életét. Mintha sejtette volna, hogy egy hamarosan semmibe
tűnő világnak állít örök emléket. A bécsinél (és a többi
városinál) sokkal zártabb kelet-galíciai közösségekben is
elfogadták festői tevékenységét. Jellegzetes enteriőrjein
megelevenítette a zsidó élet hétköznapjait, a tanulás, az
istentisztelet, avagy a gyász pillanatait. Idealizált (nyomort és
üldöztetést nem ábrázoló) romantikus képeinek fő vásárlói
az asszimilálódott gazdag bécsi zsidók voltak, de az Udvar
is
szívesen vásárolt az elismert festőtehetségnek a keleti végek
mítikus és patetikus zsidó képi miliőjét bemutató képeiből.
(Hasonló poétikus képeket alkotott – szintén nagy sikerrel -
magyar parasztokról a hazai népies zsánerfestészet – egyébként
szintén zsidó származású – képviselője, Bihari
Sándor.
Igen sok tehetséges magyar zsidó festő volt és van; származásukat
elsősorban nem
a
műértők
tartják
számon…)
Ifj. Kaufmann |
II.
József felvilágosult rendeleteiben – egyebek mellett – lehetővé
tette, hogy zsidók is tanulhassanak tisztviselőnek, katonának,
szabónak, vargának, kőművesnek, ácsnak, szobrásznak, festőnek.
Akik ilyen „nem-zsidós” pályákat választottak, általában
messzire kerültek saját közösségüktől, hitsorsosaiktól és a
zsidó tradíció egészétől, és óhatatlanul asszimilálódtak,
amennyire ez csak lehetséges volt. Kaufmannt az „autentikus”
zsidó
élet annyira elragadta, hogy asszimilált, vallástalan világfiból
maga is a hagyományokat betartó, hívő zsidóvá lett, mintegy
visszatalált a népéhez. 1899-ben a bécsi zsidó múzeumban (mint
fentebb már említettem) az utazásai során gyűjtött eredeti
tárgyakkal berendezett egy „sábesz-szobát”, mellyel iskolát
nyitott: a többi híres európai - és a New York-i - zsidó múzeum
is hasonló térinstalláción hagyta betekinteni a látogatókat az
„egzotikus” izraeliták mindennapi életébe.
A
századforduló
avantgárd
modernistáit figyelmen kívül hagyta, a szecesszió
sem
érintette meg, nem csatlakozott egyik bécsi művésztársasághoz
sem
– végig megmaradt klasszikus és realista stílusánál. 1921-ben
halt meg Bécsben. Munkáját legtehetségesebb tanítványa, Lazar
Krestin (1868–1938)
folytatta, aki Izrael
Állam létrejötte
után
a
jeruzsálemi zsidó képző- és iparművészeti főiskola (Becalel)
egyik alapító tanára lett.
Kaufmann
Izidor a (főként lengyelországi) zsidókról, mindennapi életükről
festette-rajzolta legfontosabb munkáit. Országos és
világkiállításokon nyert különféle díjakat. A bécsi
Kunsthistorisches
Museum is
több művét őrzi (Látogatás
a rabinál,
Szombati
látogatás,
Talmud-vizsga);
a New York-i Zsidó Múzeum ugyancsak. Mivel a császárvárosban élt
és alkotott haláláig, osztrák árveréseken rendszeresen
felbukkannak kisebb-nagyobb alkotásai manapság is.
A
Magyar Nemzeti Galéria olyan tipikus zsidó életképeket őriz
tőle, mint például a Szombat
este
vagy
A
rabbi kapuja.
Egy szép korai olajfestménye – a múzeumtól, kölcsönben - a
budapesti Külügyminisztériumban van, a miniszterhez vezető
titkárság falán (nem zsidó témájú életkép: Erdei
vadászok).
A Kulturális Örökség Napjai keretében (amikoris számos –
egyébként zárt – magyarországi intézmény megnyitja kapuit a
nagyközönség előtt) alkalmi idegenvezetőként magam is többször
bemutattam az érdeklődőknek.
A Rabbi kapuja |
A
Magyar
Zsidó Lexikon
(1929)
szűkszavú szócikke Holbeinhez hasonlítja (kiemelve, hogy „a
zsidó életképeket festő aradi Kaufmann Izidor úgyszólván
egész életét Bécsben élte le”). Megemlítik a lexikonban Arad
híres zsidai között is (mint világhírű festőt). A „nemzeti
érzelmű” internetes magyar Metapédia
besorolja
a „Magyarországi zsidó személyiségek” közé, de nevén kívül
mást nem közöl. A Magyar
Életrajzi Lexikon
nem
tesz róla említést. Arad város honlapja sem (az ott született
híres emberek fejezetben). Egy másik honlap (Nyugati
Jelen,
2004) szerint a város egyik múzeumában van egy Kaufmann-portré a
város 1848-as hőséről, Asztalos
Sándor
honvéd
ezredesről (de a képről közölt silány reprodukció alapján
ebben nem vagyok bizonyos). Mindenesetre megemlítem - hátha valakit
szakmailag is érdekel -, hogy jövőre 160 éves „kerek”
születési jubileuma lesz az aradi festőnek.
Siklósi
Nándor
(Forrás: nyelvmájszter)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése