2012. szeptember 30., vasárnap

Cseke Gáborok – egyazon ponyván (1)


Munkatársam és jó ismerősöm, a Csíkszeredában élő Cseke Gábor nyugalmazott újságíró, aki amúgy mindenfélét írkál össze-vissza, ahogy a kedve s az ideje diktálja, hozzám fordult tanácsért, és én meghallgattam, de nem tudtam, mit mondjak neki hirtelen.

Az esetet, amit elmesélt, viszont érdekesnek tartottam. Mivel megengedte, hogy megszellőztessem, tovább adom. Éppen úgy, ahogy hallottam. Se hozzá nem teszek, se el nem veszek belőle...

"Nemrégiben találkoztam egy ritkán látott barátommal - kezdte -, és azzal fogadott, hogy gratulál a blogomhoz, meg a díjhoz, amit kaptam. Több blogot is vezetek, több-kevesebb rendszerességgel, ezért aztán megkérdeztem, melyik blogról beszél és főként, hogy milyen kitüntetésről... Hát arról, amit Angliában kaptam, a borkóstolásért... Igaz, vallottam meg, hogy szeretem a bort, de azért nem kell Angliáig mennem, hogy jól benyakalhassak. Különben is, a töményet jobban szeretem... Ne tagadd, ellenkezett, hiszen te vagy a legjobb sommelier... Mi vagyok én? - vontam fel a szemöldököm, mert akkor hallottam először ezt a szót... 

Rendre kiderült: barátom talált ugyan egy Cseke Gábor blogja elnevezésű webhelyet a világhálón, én pedig azt próbáltam tisztázni előtte, hogy az a Cseke Gábor nem én vagyok, nem az 1941-ben született kolozsvári gyerek, hanem egy alig 29 éves fiatalember, aki borpohárnokként működik különböző éttermekben. Pár évig valóban volt Angliában is, szakmai kitüntetéseket nyert, s az a vágya, hogy a jövőben borászkodással foglalkozzék... Szöget ütött a fejembe ez a furcsa egybeesés és elkezdtem keresgélni a világhálón. Egyre furcsább felfedezésekre jutottam: egymás után kerültek elő a különféle Cseke Gáborok... És ettől jócskán zavarba jöttem..."

Megnyugtattam Gábort, hogy mivel időm van, utána talicskázok a dolgoknak, megpróbálom fölmérni, kik azok a Cseke Gáborok, akiket ajánlatos nyilvánosan is disztingválnunk, nehogy összekeverjék őket egymással. Az alábbiakban megkísérlek egyet-egyet röviden, internetes források alapján bemutatni.


Cseke Gábor, a borsommelier

A magyar borkereskedelem és bormarketing témájából írta diplomamunkáját, a Borkultúra története Magyarországon című OTDK dolgozatát Köztársasági Ösztöndíjjal jutalmazták, dolgozott számos világklasszis étteremben, előbb itthon, aztán külföldön. Nyert sommelier bajnokságot és jelenleg a WSET diplomakurzus hallgatója, valamint a Csalogány 26 sommelier-je - írja róla a borászportál.hu-n Németh Richárd. 


Fotó Németh Richárd
A 29 éves fiatalember az Őrségből származik, az iskolában a földrajz érdekelte, amiből aztán turizmus lett, majd vendéglátás, s ott is az italismeret volt az, ami a leendő szakembert rabul ejtette. Olyannyira, hogy jelentkezett a Gundel étterembe, mondván: akár ingyen is dolgozik, csak gyakorolhassa a sommelier szakmát. A Bortársaság felfigyelt a lelkes fiatalemberre, beajánlotta a Vörös és Fehérbe (ma: Klassz Étterem), majd a Lou Lou következett, ahol az egyik estén aztán a további sorsa is eldőlt: egy külföldi italmagazin főszerkesztője vacsorázott ott, megtetszett neki a Gábor működése, s azon a véleményen volt, hogy egy ilyen ifjúnak Londonban, a borok fővárosában a helye. Gábor ettől fellelkesedett, számos londoni étteremnél jelentkezett, aztán egy vidéki kastélyszállóból (Great Fosters) hívták, hogy fel van véve. Egy éven át dolgozott nekik. 2008-ban ő képviselte Magyarországot a szófiai sommelier EB-n, s bekerült a legjobb 12 közé. Ettől kezdve egyik felkérést a másik után kapta. Szervezett egy sikeres borkóstolót a londoni Magyar Intézetben, ennek nyomán a londoni szakírók hirtelen felfedezték a magyar borokat. Számos akciója után a Great Fosters visszaszólította, s Gábor újabb másfél évet húzott le náluk. 2010-ben megnyerte a magyar sommelier bajnokságot, 2012-ben pedig a magyarországi Csalogány 26 borpohárnokja. Előtte még a 2011-es szüretet Elzászban töltötte, a világhírű Domaine Zind-Humbrecht-nél, ahol bepillanthatott a világhírű bortermelés szigorú szakmai titkaiba.


Magyar borok a londoni Magyar Intézetben
Fotó: Cseke Gábor
A 2012 áprilisában a borászportál.hu-nak adott interjújában keesetlen szavakban mond véleményt mind a korszerűtlen magyar gasztronómiai elképzelésekről, mind a szőlőtermesztésről.

"Nálunk minden borvidéken minden szőlőfajtával foglalkozunk, mindenfajta bort akarunk készíteni, csak a saját gyökereinkkel, saját fajtáinkkal nem vagyunk tisztában. Tokajon, Somlón kívül kevés borvidékünknek van erős identitása. Egyes magyar „csúcsborok” ára nevetségesen drága, kevés a jó ár-érték-arányú termelő. A nagy borkereskedő cégekkel kötött paktumok pedig a szabad borvásárlás lehetőségét lehetetlenítik el az éttermek számára..."

A jövő borszakembereinek üzeni: "ajánlom mindenkinek, hogy töltsön el pár évet külföldön, és akkor meg fogja látni, milyen hihetetlenül nagy potenciál rejlik a mi hazánkban, milyen csodálatos helyre születtünk."

Minden eddig szerzett pénzét egy kisebb muravidéki (Csörnyeföld) birtokba fekteti: "Föld már van, ház is, de a szőlőtelepítés még várat magára. Öt éven belül szeretnék hazatérni Zalába és szinte csak mezőgazdasággal, többek között borkészítéssel foglalkozni. Azt gondolom, hogy Magyarország csúcsminőségű élelmiszerek termelésére van predesztinálva, kíváncsian várom, hogy a mindenkori magyar kormányok mikor veszik már ezt észre, ami világosabb a napnál. "

Ez a Cseke Gábor tehát, bár élete már jócskán teljesítményekkel tüzdelt, s szakértelmét rendszeresen gyümölcsözteti a vinoport nevű online bormagazinnál, még erősen a jövő várományosa. Elválik majd, hogy mire jut.

A következő, a muzsikus Cseke Gábort majd holnap mutatjuk be.


Keller Emese karikatúrája
Bakter Bálint

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése