2010. október 28., csütörtök

Szilánkokra törött akt

Vígh István: Akt


Vígh István aktja nem egy szokványos teljesítmény. A hatvanas évek közepén készült, az Ifjúmunkás irodalmi-művészeti mellékletének szánta, ahol meg is jelent. Annak idején az ilyen rendhagyó stílusnak botrány szaga volt, de az akt inkább tetszést aratott. Valahogy elkerülték a dogmatikus kifogások...

A töredezett mozaikdarabokból összeálló torzó minden lényegeset elmond a művész szándékairól: olyannak láttatni a másik nemet, amilyennek a férfiak a lényegig lecsupaszítják.

A kalandos sorsú erdélyi származású képzőművész zegzugos életutat járt be, erről az Új Magyar Szó Színkép melléklete közölt nemrég interjút.




Életrajzi adatai:


Vígh István (1936, Halmi) festő, szobrász

1954-ben végezte a vásárhelyi képzőművészeti líceumot. 1960-ban elvégzi a N. Grigorescu Képzőművészeti Főiskolát, attól kezdve Suceaván rajztanár, népművelő; 1969–70-ben üzemi alkalmazott; 1971–73-ban a bukaresti Műemlékvédelmi Igazgatóságnál freskórestaurátor. 1973–75-ben a sepsiszentgyörgyi magyar színház díszlet- és jelmeztervezője.


1976 és 1996 között az Egyesült Államokban, New Yorkban, 1996 óta Debrecenben él. Részt vett a gyergyószárhegyi, hajdúböszörményi, makói, hortobágyi, munkácsi, gallspach-i és más művésztelepeken. Könyveket illusztrál.


Fontosabb restaurátori munkái: a bibarcfalvi Szent László legenda (Csíkrákosi templom, 1973), pompeji freskórészlet (New York, 1978), Defour tapéta (A kínai császári udvar, Old Westbury, New York, 1986), Első Magyar Református Egyház (előcsarnok, 1990 • üvegablak, 1992). Számos egyéni és csoportos kiállításon vett részt Romániában és külföldön. Köztéri művei Romániában, Franciaországban, Magyarországon, az Egyesült Államokban állnak.


(bakter)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése