Mit
ne mondjunk, a szigorú Alighieri
mester
valóban eléggé visszaszítónak ábrázolta Iskárióti
Júdást,
nem zsidósága okán (hiszen Jézus és az apostolok is zsidók
voltak), hanem mert a legeslegnagyobb árulónak tartotta. Saját
egykori mesterét a Pokolban a pokolian szenvedő szodomiták közé
írta be; a „melegek” a hűvösebb Purgatóriumban sem kapnak
tőle szép szavakat – de hát a középkorban még nem ünnepelték
a meleg
büszkeséget.
Mohamed
(hamis)
próféta nyomorúságáról meg ne is szóljunk, bár bűnhődését
Dante nem az Al-Kaida
majdani
heccelésére írta le olyan szörnyűnek, hanem mert őt tartotta
főbűnösnek az egységes (katholikosz) világvallás
szétszakításában.
Hogy
ne bagatellizáljam el a dolgot (és a politikai korrektség keretein
belül maradjak), nem vettem át egyes Európa-konform magyar
politikusok ’wikileakis’ kutatási módszereit
(„kijapi…azagerush”), inkább utánanéztem magam a neten. A
Gherush92
Emberjogi Bizottság
magát
független, non-profit tudományos szervezetként definiálja. Az
ENSZ szakosított koordináló intézményének (ECOSOC – Gazdasági
és Szociális Tanács) konzultatív partnere. A megszámlálhatatlanul
sok nem-kormányzati szervezet (NGO) egyike. A társadalmi-politikai
élet legtöbb divatos gumicsontját rágcsálja (rasszizmus,
homofóbia, antiszemitizmus, iszlámfóbia,
őslakosok-kisebbségek-gyermekek-nők
elnyomása-kihasználása-üldözése-megkülönböztetése,
multikultúra, biodiverzitás, környezetvédelem, stb.) és adatait,
információit, ’tudományos’ eredményeit, valamint értékes
tanácsait bárkivel (elsősorban a számtalan hasonló érdeklődésű
NGO-val) megosztja. Ajánlásokat készít kutatási témáiban a
nemzetközi és nemzeti intézményeknek.
Doré: Dante és Mohamed |
Egyik
ilyen ajánlása volt (idén január elején) a „Ki az iskolákból
az Isteni Színjátékkal!”című (nem kifejezetten korszakalkotó)
kiáltvány,
amely rövid húsz nap alatt megrengette a művelt világot. Profi
dantistáktól a dilettáns (a műt kedvelő) Dante-olvasókig
tudósok, költők-írók, újságírók, diákok és egyszerű
„mezei” értelmiségiek tömege utasította vissza a firenzei
Mester – valóban korszakos – művét rasszizmussal,
antiszemitizmussal, iszlámellenességgel, homofóbiával és még ki
tudja mivel vádoló röpiratot. Melynek szerkesztői januárvégi
„válaszukban” – előrebocsátva, hogy a „sok” támogató
levél mellett kaptak „néhány” bírálót is, melyek azonban
főként rágalmakat és hamis vádaskodásokat tartalmaznak, tele
vannak vulgáris és sunyi utalásokkal és fenyegetőzésekkel,
miközben szakszerűtlenek és pontatlanok - kitartottak korábbi
állításaik mellett. Megerősítették, hogy (természetesen) a
nagy irodalmi alkotásokat nem
kívánják cenzúrázni vagy megcsonkítani,
azok – az inkriminált művel egyetemben – minden kritikán fölül
állnak, de a középkori keresztény antiszemitizmus akkor jelen van
Dante művében, és a hasonló töltetű irodalmi műveket (köztük
a Commediát - ahogyan Dante nevezte művét; az „isteni” jelzőt
jóval később Boccaccio ragasztotta hozzá, és a világ már így
ismerte meg) akkor is a történelmi-irodalmi-társadalmi
összefüggések feltárása nélkül - azaz: kritikátlanul -
oktatják az iskolákban. Ennek véget kell vetni, tehát az
Isteni Színjátékot ki kell iktatni az iskolai tantervekből,
de minimum megfelelő kommenmtárokkal és magyarázatokkal kell
ellátni a tanulók (és az olvasók) okulására. Figyelembe véve a
nehezményezéseket, az NGO – jószándékának (goodwill)
bizonyítására
- hajlandó eredeti cikkének címében a felszólításra utaló
jelet kérdőjellel fölváltani… Ez azonban messze elégtelennek
látszik a még mindig meg-megrengő kultúrvilágban, ahol Dante
kiakolbólintását veszélyes
őrültségnek,
Dante emlékét és méltóságát sértő elítélendő
kezdeményezésnek
tartják
továbbra is.
Sajnos,
az EU görcsösen
igyekszik
mindig megmaradni a PC keretek között: 1996-ban például, mikor
szóba került az euró papíralakú megjelenése, parttalan vita
alakult ki arról, mi
vagy ki kerülhet az európai bankjegyekre.
(A ’híres európaiak’ körében Shakespeare-t már akkor is
elvetették, mint antiszemitát; Mozartot, mint szabadkőművest;
Marco Polót, mint hazudóst; Leonardo da Vincit meg mint
homoszexuálist – hiába, az EU a vélemények, a pártok
sokszínűségét is tiszteletben tartja). Minthogy dűlőre nem
jutottak (akkor sem), úgy döntöttek, hogy a bankjegyekre
politikailag
semleges (ezért korrekt)
hidakat
nyomnak majd. A 2002-ben forgalomba került hét bankjegyen (5-től
500 euró névértékben) valóban csak – különböző történelmi
korokban épült – hidak láthatók (a legkisebben a legrégibb kor
képe: folyót áthidaló római vízvezeték, a legnagyobbon
korunkbéli modern függőhíd.) Nem zárható ki tehát annak a
veszélye, hogy valamelyik nagytudású
európai
’parlamenter’ megpedzi az itáliai költőóriás politikai
inkorrektségét, és ennek ürügyén korrektül átfésülik a
tananyagokat…
De
vajon kiterjeszthető-e korunk PC (a ’politikailag korrekt’
kifejezés ismert angol rövidítése)-elképzelése az emberi
kultúra egészére - akár retroaktívan
is?
Normális ember erre csak nemmel válaszolhat; ilyen anakronisztikus
cenzúrázással sok évezredes
közös kultúránk
jelentős
része mehetne veszendőbe. Amennyire dicsérendő törekvés a jelen
megtisztítása, azaz politikailag korrektté tétele, annyira
elítélendő bármilyen múltba – főként művészetbe -
beavatkozás ilyetén alapon. Az emberi civilizációt jelentő és
előrevivő nagy
alkotók
a
maguk korában gondolkodtak, nem a XXI. század kissé elszabadulni
látszó politikai korrektségében. Nem csak Dante, nem csak a nagy
keresztény filozófusok, de Horatius, Cicero, Boccaccio,
Shakespeare, Cervantes vagy Madách Imre is. Mennyi mindenre lehetne
így utólag ráerőltetni az antiszemitizmus (mai értelmezésű)
vádját, a feministák által erőltetett női egyenjogúság-elv
megsértését, a maguk korában nem eufém melegséggel pertraktált
szexuális másképpen gondolkodás (és másképpen cselekvés)
elítélését; fundamentalista moszlimok is találnának öngyilkos
merényleteikhez ürügyet, bőven.
Giovanni di Paolo festménye |
Gondoljunk
csak bele: miképpen szól első anyanyelvünkön fennmaradt
költeményünk ’az gonosz sidókrúl’; milyen agyvelőloccsantóan
(politikailag inkorrekten) óriás-ellenes volt Petőfi is a János
Vitézben, ezen kívül rendkívül negatívan megkülönböztetett
és megölt egyes nőket (úgynevezett szipirtyókat vagy
boszorkányokat), ráadásul három ártatlan (és védett) őrző-védő
medvét is kiirtott; nem beszélve a költő-ikon egyéb állatkínzó
történeteiről: egyikben például – elrettentő - nagyot ütnek
bottal egy szamár fejére; Arany János se EU-konform módon
viszonyult a nagyidai romákhoz; nem beszélve Gárdonyi
Jumurdzsákjáról – az ő undorító figurája egymagában is
megérdemelne egy lazább fatvát.
Voltak
már időszakok, mikor irodalmi műveket, művészeti alkotásokat –
alkotóikat is beleértve - száműztek, megsemmisítettek valamilyen
(rög)eszmére hivatkozva – gondoljunk csak a képromboló
ikonoklasztákra. az eretnekégető inkvizítorokra, a könyvégető
fasisztákra, a könyvbezúzó kommunistákra. Talán nem kellene
megvárni az újabb rögeszmék (mint például a politikai
korrektség)
ilyen elszabadulását. A milánói Corriere della Sera március
13-ai számában megjelent cikkében Paolo Di Stefano egyszerűen
hülyeségnek nevezi Dante „megtisztításának”’ purgatóriumi
ötletét. Remélhetően más se veszi komolyan (bár ki tudja: a
tisztogatások, átértékelések, átírások, átszervezések,
szobordöntögetések, mű-betiltások, múlt-eltörlések korát
éljük újra).
Dante a Purgatórium előtt |
Siklósi
Nándor
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése