AKI MEGETTE A SAJÁT CSENDÉLETEIT
A nyolcvanas években
lehetett, egy napon a főtéren járván, egyszer csak hallom a
nevem, jó messziről jött a hang, de fölismertem Szécsi András
szólítását, jól elnyújtva kiáltott utánam, Friciii!
Megálltam, kezet ráztunk, azt mondja, két hete kereslek öregem,
szerencse, hogy véletlenül találkoztunk, kérdem, mi baj van
András? Semmi baj nincs öregem, semmi,fizess egy flekkent...
Úgy is történt, s
még úgyabbúl, mert a flekken mellé ital is kellett, s amikor
dolgunkat így bevégeztük, s következett volna a búcsúzási
kézfogás, nekem szögezte a kérdést : - Hát nem jössz fel
hozzám, hogy legalább az újabb képeimet megnézd, hát nem akarod
azokat látni, öregem...?
Akartam, hát
felmentem. Nézegettem a legújabb képeit, rengeteg fenyőfát
festett akkoriban, meg is jegyeztem, ezek a fák szinte egytől egyig
viharban vannak András, hát a mi tájainkon örökösen fúj a
szél...?
Fúj hát, a szél
az fúj errefelé, maholnap elvisz engem is, beteg vagyok, Frici,
beteg.
Aztán barátok
jöttek, közös, jó barátok, András elmondja nekik, hogy mi jól
beflekkeneztünk, s még italunk is van...
Hanem a barátainkkal
együtt jött valaki más is, aki finoman megjegyezte, szívesen inna
velünk, de rozoga a gyomra, éhes és így megártana neki az ital.
– Menj át, s
vegyél a kamrából valami ételt, hogy ihass, mondta András. Az
ember ment is, de hamar visszatért a másik szobából, üres kézzel
jött, s halkan szólott, hogy ő nem találja a kamrát...
– A kamra ? Hát
te nem tudod, hol van a kamrám ? Akkor te még nem jártál nálam!
A kamrám ott van a két ablak között. A belsőt kinyitod, s ott a
kamra! Menj, hátha találsz valamit...
Szomorú hangulatú
képeket festett akkor már Szécsi Bandi. Ezért is szerettem a
képeit. A szomorú hangulatukért.
Széthullott család,
betegség, nyomorúság. Hát lehet ilyen helyzetben vidámságot
festeni?
Sütő Andrást is
megérintették Szécsi borús festményei. Így ír:
„Konok
és keserű-szemű festőként ismertem meg a marosvásárhelyi
Szécsi Andrást. Valamikor nyomorúságos albérleti szobája előtt,
földszint alatti szinte, amidőn a fények és a kerti madarak
idillikus színekben surrogtak, s verték ki valósággal kezéből
az ecsetet, csendéletének tárgyául kopott kacatokat választott:
talán épp egy törlőrongyot, seprűmaradványt.
Meg is
mosolyogtam akkor ezt a szürkeség-űző derűt kerülgető
indulatát. „No persze! – évődtem vele –. Így jár az, aki
megeszi saját csendéleteit: a szalonnát, vereshagymát, a foglyot,
a fácánt.” Valahogy így vágott vissza: „Ne tetézzük a jólét
bűneit azzal, hogy még meg is festjük!”
Bizony, nem sok
csendéletet festett ez idő tájt Szécsi András. Cifra karimájú
majolika tálakat naranccsal, banánnal, fügével.
Festett
viharvert fenyőket, omló hegyoldalakat, roskadó kerítéseket. És
festett elképzelt emberi melegséget, amiben a valóságban nem
nagyon volt része. Voltaképpen nem is ismerte igazán, milyen az
emberi melegség. Ime, ezen a képen is azt látni : a távoli
hegyek, s a közeli leomló oldalak közé odafestett valami kicsiny
reményt. Meleg színekkel töltötte meg a ridegséget, maréknyi
boldogságot képzelt oda a természeti kopárságba, mert ugye,
reménykedni azért kellett...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése