...avagy a nagy háború apró csodái
Szerkesztette: Cseke Gábor
Artur Stadler grafikája: Félelem |
Így,
pontosan ezekkel a szavakkal mondta. Nem Ferenc József, a császár
és király, hanem ezt mondta: meghalt Ferenc Jóska, a király. Mi,
mintha valami összedőlt volna, úgy néztünk a kirakókockáinkra,
melyek mintha a jó öreg császárral a jó öreg Monarchiát
jelképezték volna abban a gyerektársaságban. Természetesen nem
tudhattuk, mi lesz ennek az eseménynek a következménye, de ilyen
hangulat uralkodott el köztünk. Azt se, amikor korábban felharsant
a kaposvári utcákon egy másik mondat is, hogy „Éljen a háború”.
Ezt se értettük meg, csak lassan, mert ez a két mondat bizony az
egész életünket és környezetünket teljesen felfordította. A
kertet, a pávának a hangulatát, a házat, és aztán lassan
rájöttünk, hogy a hazát is.
Cseh–morva
származású nagyanyám, Jerzsabek Amália rendkívül sokat mesélt
nekünk a Szudéta-vidékről, Morvaországról, Prágáról,
Bécsről. És íme, most a híres 44-es somogyi ezredet és annak
törzsét áthelyezték Reichenbergbe. Vele édesapámat is. Evvel
együtt járt sok-sok készülődés, sírás, utazások
katonavonatokon – mert édesanyám és én is velük mentünk
először Bécsbe, aztán Prágába, majd a Szudéta-vidékre. Amit a
mesében hallottam, egyszerre a valóságban is láttam, mégpedig
eléggé kegyetlen formában. Így jutottunk el Somogyból egészen a
sziléziai határ mellé. Mit jelentett ez? Bennem, a gyermekben, aki
öt-hat éves voltam, általános bizonytalanság érzése uralkodott
el. Hiszen a magyar katonákon kívül senkinek a nyelvét nem
értettem, minden idegen volt, az emberek és a világ. Ebből a
hangulatból alakult ki bennem a vágyakozás a régi után. Valaki,
valami után, ami az emberi társadalomban biztosat jelent. Ami olyan
szép, mint valamikor az az otthoni kert volt. Kezdtem érezni a jó
sugárzást a gyermekkori emlékből. Családunkhoz csak két év
után jutottam vissza édesanyámmal Kaposvárra és Tabra.
Ugyanebben
a városban volt diák Radnóti Miklós. Mi akkor egy nagyon szép
palotában laktunk ott. Annak az első emeletén. Amikor
hazakerültem, azt hittem, hogy újra abba a jó környezetbe
kerülök, amelyből a háború elragadott, de aztán rájöttem,
hogy egy másik háborúba kerültem bele, mert az első elemi
osztályba való beiratkozás bennem a háború okozta zavart csak
még jobban fokozta. Összekevert bennem mindent. Környezetemet is
ellenségemmé tette. Ekkor jött a második sokk. „A haza kis
polgárainak” elnevezett elemi iskolában. Hatéves koromban. Olyan
helyzetbe és intézménybe kerültem, ahol – úgy éreztem – én
semmi jót nem várhatok. Már az indulás is roppant szomorú volt.
Kedves öreganyám fejemre tette a kezét, és lassan sírni kezdett.
Nem értettem, miért kell neki sírni, amikor én szívesen megyek
az iskolába tanulni. Hogy mi történt, és miért lett ez az
esemény sorsfordító pillanat a háború zavarai után? Ebben az
iskolában ez időben egy nagyon kegyetlen tanító tanított. És
ott döbbentem rá arra, hogy ahogyan a felnőttek között a
háborúban az erőszak érvényesült, ugyanúgy itt, a kicsik
között is az erőszak uralkodik. Rendszeresen megpálcázta a
gyerekeket. Még a leánygyermekeket is. Ekkor határoztam aztán el,
hogy többet nem megyek iskolába. Úgyhogy apám volt kénytelen
elvezetni az iskolába, és ott kellett állnia az ajtó mögött,
nehogy visszamenjek. De otthon még a könyvekben is csak
csatajeleneteket, háborúkat láttam. Erőszakot. Bitófákat.
Börtönök meredtek rám. Ahogyan korábban a szépet a pávakakas
jelképezte, itt a förtelemtől egy másik szimbólum bontakozott ki
lassan bennem. A lusta és kegyetlen krokodil képzete.
Ez
éppen egy iskolai jelenettel függött össze. Azt a házi feladatot
adta egyszer a tanítónk, hogy mindenki rajzoljon egy-egy állatot.
Abban az időben még palatáblára írtunk, és palavesszővel
rajzoltunk. Hogy, hogy nem, ha visszagondolok, egészen biztos, hogy
ez a két élmény, a háború és az iskola élménye szinte
kényszerített arra, hogy én egy krokodilt rajzoljak. Hogy milyen
tehetségem volt a rajzban? Valószínűnek tartom, hogy roppant jól
sikerülhetett a rajzom, mert a tanítóm egyszerre azt mondta: –
Te csalsz! Nem te rajzoltad! Ezt más rajzolta. – Az alaptalan vád,
az abszolút bizalmatlanság a gyermeki, öntudatlan tisztasággal
szemben olyan sokkot jelentett a pálca mellett, hogy mást nem
tudtam csinálni, mint fölálltam, odamentem a táblához, vettem a
krétát, és a táblára kezdtem rajzolni szinte freskóméretben a
krokodilt. Mögöttem óriási csend lett. Akkor jöttem rá arra,
hogy ez a krokodil az én életemben mit is jelentett, mire
tanított... (Takáts Gyula: Emlékek életrajza. Esszék,
emlékezések. DIA, 2011.)
1914
június 6. Ma belenéztem a síromba.
Már kövezik. Egy marék virágot dobtam bele. Miért?
1914
augusztus 1. A szörnyű háború
híre remegéssé vált a csontjaimban.
Vége
az élet minden örömének. Kijuthatok-e még ebből a
szívszorongásból az éltető levegőre?
Szegény
magyar! Visznek a vágóhídra! És ha legalább ezt a mai tüzedet
jól használnák fel! És nekieresztenének az igazi ellenségednek!
Nem, előbb lehűtenek, kiéheztetnek, elcsigáznak, egyszóval:
jégre tesznek, – és aztán kimerülve, lehangolva, megveretnek a
muszkával. Ki nem látná, hogy a szerb csak az agent provocateur
szerepét játssza a háborúban?
A
szerbek a Bánátot akarják, az oláhok Erdélyt. Szörnyű háború
lesz ez! És a magyart viszi az osztrák a vágóhídra.
1914
augusztus 6. Hát csak én látom
a helyzetünket olyan sötétnek? Körülöttem mindenki győzelemről
beszél. Az én gyönge kis agyam megbénul a csodálkozástól, hogy
nem őrülnek meg az emberek a háború gondolatától. Az
egészséges, nagy gonddal felnevelt, kiművelt és kitanított
ifjúságot viszik a nemzetek egymás golyói elé. Vagy csakugyan
túlgyülemlett már az emberiség a földön és a királyok csak
azt a titkos, öröklött jogukat gyakorolják, hogy egyetértve az
emberiséggel, azt az emberiség javára időnkint megtizedelhetik.
Mennyivel emberségesebb volna a születéseket meggátolni.
A
hátramaradott családok javára ma elküldtem a nagy láncomat. 880
koronát adtam egykor érte. Könnyű szívvel és örömest küldtem.
Egyetlen ékszerem volt. Sajnos: a nagylelkűség nem ragadós
betegség.
A
Nemzeti Színháznak 1914-ben olyan igazgatója van, akinek ebben az
augusztusban semmi mondanivalója nincs a tagoknak. Egy szava sincs
hozzájuk. És mi egymástól kérdezgetjük:„Vajjon lesz-e
megnyitás?”
1914
augusztus 28. Valóságos
típussá kezdi kinőni magát, ebben a szegény, erkölcstelen, önző
fészekben, az itthonmaradottaknak az a cinikus, utálatos fajtája,
aki, hogy itthonlebzselését mentse, félvállról, félig tréfás,
félig lekicsinylő hangon beszél a harctéren küzdő szentséges
mártírjainkról. Ezek a nyomorultak és nyomorékok azt mekegik,
hogy a hősiség nem érdem, csupán önkívület, vad tömegösztön...
1914
augusztus 31, A háború első
szörnyű hónapja elmúlt. Hány következik még ilyen, világok
Teremtője?! Mily szánalmasak vagyunk mi, akik dolog nélkül itthon
lebzselünk. Lázasan várunk valamire, a visszatérő életre, amely
elhagyott bennünket és egész erejével ott lüktet a harctéren.
Ott dől el a mi sorsunk is.
1914
szeptember 18. A Nemzeti Színház
felbontotta a szerződéseinket. Mily semmi ez, mily magától
értetődő ebben a végítéletidőben.
1914
szeptember 21. Az orosz foglyok
táborában.
A
vigasztalanság megtestesülése ez a színtelen, lassan gomolygó
embertömeg. Fiatal, erős férfiak dologtalanul álldogálnak az eső
alatt. A földre nem ülhetnek, nem fekhetnek, mert a föld vizes.
Födelük nincs. Egy nagy mező közepén áll a tömeg. Csak a
szélén mozog néhány ember: hordják a cölöpöket és deszkákat
a barakképítéshez. Ezek mozognak: ezek boldogok! A többiek: élő
árnyak, akik mint nehéz felhőtömegek, alig észrevehetően
hullámzanak az óriási mezőn. Várnak, lelógó karokkal,
csüggetegen várnak. A mennyországot vagy a poklot várják ezek a
szegény, szelídnézésű, szőke emberek. Három felakasztotta
magát vasárnap virradóra és tizenkettő meghalt vérhasban. Ó,
olcsó emberélet! (Jászai Mari emlékiratai. Sajtó alá
rendezte Lehel István. Kiadja a Magyar Királyi Egyetemi Nyomda,
Budapest)
Folytatjuk
Folytatjuk
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése